ایران هشتمین کشور ارزان دنیا

بنزین یکی از اصلی ترین فرآورده های نفت در دنیا است و شاید ملموس ترین نشانه تغییر قیمت نفت در دنیا برای مصرف کنندگان غربی  نوسان قیمت بنزین باشد که روی هزینه های مصرفی خانوارها اثر می گذارد . آمار نشان می دهد در سال 2016 میلادی متوسط قیمت بنزین  در جهان برابر با 0.97 دلار امریکا به ازای هر لیتر بوده است ولی تفاوت قیمت بنزین در کشورهای مختلف بسیار زیاد است و دلیل این تفاوت هم یارانه ها و مالیاتهای مختلفی است که کشورهای مختلف برای بنزین در کشور در نظر می گیرند.

 به تعبیر صحیح تر تمامی کشورها  با قیمت یکسان بنزین در بازار جهانی روبرو هستند ولی زمانیکه  این بنزین وارد بازار خرده فروشی می شود  تصمیمات سیاسی دولتها از طریق ارایه یارانه  به بنزین یا وضع مالیاتهای کلان موجب تغییر قیمت  بنزین در بازار مصرف داخل می شود. مطالعات نشان می دهد قیمت بنزین در کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا بیشتر است و در کشورهای فقیر و کشورهای صادر کننده نفت و گاز طبیعی متوسط قیمت نفت پایین تر است . تنها استثنا در این میان کشور امریکا است . امریکا اقتصادی صنعتی دارد  ولی متوسط قیمت بنزین در این کشور نسبت به دیگر کشورهای صنعتی بسیار پایین است .

 ایران هشتمین کشور ارزان دنیا

طبق اطلاعات ارایه شده در  نیمه دوم سال 2016 میلادی  ونزویلا ارزان ترین قیمت بنزین را در دنیا دارد . قیمت هر لیتر بنزین در ونزویلا برابر با 0.01 دلار است در حالیکه  در عربستان سعودی که جایگاه دوم را دارد برای هر لیتر بنزین 0.24  دلار دریافت می شود.

 کشورهای الجزایر و ترکمنستان و کویت و مصرو اکوادور  از نظر قیمت پایین بنزین در جایگاه سوم تا هفتم دنیا قرار داشتند. ایران هشتمین کشور ارزان دنیا معرفی شده است و متوسط قیمت هر لیتر بنزین در ایران برابر با 0.40 دلار اعلام شده است . کشورهای قطرو بحرین هم وضعیتی کم و بیش شبیه ایران دارند . هر لیتر بنزین در قطر برابر با 0.41 دلار و هر لیتر بنزین در بحرین برابر با 0.42 دلار قیمت دارد .

 قیمت هر لیتر بنزین در بازار روسیه برابر با 0.61 دلار و قیمت هر لیتر بنزین در عراق برابر با 0.63 دلار امریکا است . امریکا که ارزان ترین قیمت بنزین در میان کشورهای صنعتی را دارد هر لیتر بنزین را با قیمت 0.65 دلار به مصرف کنندگان عرضه می کند .

هنگ کنگ گران ترین بنزین را عرضه می کند

در این رده بندی هنگ کنگ به عنوان کشوری که بنزین را با بالاترین قیمت عرضه می کند  معرفی شده است . متوسط قیمت بنزین در هنگ کنگ برابر با 1.90 دلار اعلام شده است و قیمت هر لیتر بنزین در نروژ برابر با 1.73 دلار و در ایسلند برابر با 1.69 دلار بود. کشورهای یونان و ایتالیا  و دانمارک و هلند و موناکو هر لیتر بنزین را با قیمت بیش از 1.50 دلاربه فروش می رسانند.در فرانسه هر لیتر بنزین با قیمت 1.41 دلار و در تریکه با قیمت 1.45 دلار به فروی می رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن