گام‌های آرام ایران در جذب انرژی خورشیدی

نیروگاه خورشیدی رفسنجان با ظرفیت ۱.۲ مگاوات تولید انرژی و سرمایه گذاری ۵۰ درصدی بخش خصوصی ایرانی و ۵۰ درصد شرکت کی‌پی‌وی اتریش به بهره برداری رسیده است .

به گزارش «انرژی امروز» ایران هم اکنون در یکی از بهترین مناطق دنیا از نظر میزان جذب انرژی خورشید برای تامین برق قرار دارد.

از طرفی به گزارش بلومبرگ، عربستان که رقیب ایران در زمینه تولید انرژی محسوب می‌شود قصد دارد سرمایه گذاری ۲۱۰ میلیارد دلاری را برای تولید ۱۲۹ گیگاوات برق از انرژی خورشید تا سال ۲۰۳۲ انجام دهد.

فعلا، با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری، پیشرفته‌ترین نیروگاه برق خورشیدی منطقه در مراکش با توان تولید ۱۶۰ مگاوات برق خورشیدی ساخته شده است.

برخلاف تصور رایج که بهترین روش را در زمینه تولید برق خورشیدی پنل‌های تولید کننده الکتریسته می‌داند، موثر‌ترین راه که در مراکش اجرا شده استفاده از آینه است.

آینه مقعر می‌تواند نور را در نقطه‌ای متمرکز کند که این عامل سبب تولید درجه حرارت بالا می‌شود.

در یکی از موثر‌ترین روش‌ها که در مراکش هم از آن استفاده شده از میان آینه‌های گود(آینه‌های سهموی شکل ) لوله‌هایی رد شده که در آن نمک مذاب جریان دارد.

تمرکز نور خورشید توسط آینه‌های مقعر بر روی این لوله‌ها، دمای نمک مذاب را تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد بالا می‌برد. این نمک مذاب پس از جذب انرژی و رسیدن به این دما در مجاورت لوله‌های آب قرار می‌گیرد. آب بخار می‌شود و بخار آب هم توربین‌های بخار را می‌چرخاند که در نهایت انرژی این توربین‌ها، ژنراتور‌های برق را برای تولید الکتریسته به حرکت در می‌آورد.

البته بخشی از این نمک مذاب با دمای بالا در مخازن بزرگی ذخیره می‌شود تا در هنگام شب و نبود نور خورشید لوله‌های آب را گرم و تولید بخار کند.

هم اکنون در ایران در دو شهر شیراز و یزد دو نیروگاه کوچک خورشیدی ساخته شده که از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند.

بیشتر نیروگاه‌های در دست ساخت  ایران به استفاده از پنل‌های تولید کننده الکتریسته محدود می شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن