سد هوستون سرریز کرد

یکی از مقامات ایالت تگزاس گفته است که آب از سد ادیکس در خارج شهر هوستون سرریز شده و اکنون آبی بیش از حد ظرفیت مخزن، در پشت سد جمع شده است.

به گزارش «انرژی امروز» مهندسان سد برای محافظت از مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند مجبور به باز کردن دریچه‎‌های سد و رها کردن مقادیری از آب پشت آن شده‌اند.

سرریز شدن آب سد ادیکس باعث درهم شکستن آن نخواهد شد اما به معنای آن است که آب بیشتری به رودخانه بوفالو بایو، مهمترین روخانه هوستون سرازیر خواهد شد.

با این حال خبرگزاری‌ها اعلام کردند مقام‌های ایالت تگزاس آمریکا از اهالی اطراف سد ادیکس خواسته‌اند که هرچه زودتر آنجا را تخلیه کنند. مقامات اطلاع دادند که آب مخازن ذخیره‌سازی سد منطقه برازوریا، واقع در تگزاس سرریز شده است.

با پرشدن مخازن ذخیره‌سازی این منطقه سد و سرریز شدن آب آن فاجعه‌ای خطرناک‌تر مناطق سیل‌زده آمریکا را تهدید می‌کند. سد ادیکس در ۸۰ کیلومتری کلان‌شهر هیوستون قرار دارد.

مسئولان از ساکنان اطراف سد خواسته‌اند که منطقه را بلافاصله تخلیه کنند. یک قاضی دستور تخلیه تمامی ساکنین را داده است. اداره هواشناسی ملی آمریکا هشدار داده که اوضاع خطرناک است و به مردم توصیه کرده است که به مناطق مرتفع و بلند بروند.

آب گرفتگی تگزاس به حدی رسیده که به ایالت مجاور -لوئیزیانا- هم سرایت کرده است.

بارندگی بی‌سابقه توفند هاروی که از جمعه گذشته آغاز شده، هزاران نفر را از خانه و کاشانه‌شان آواره کرده است. توفند حاره‌ای هاروی با شدت چهار، شهر هوستون در ایالت تگزاس را در سیلی به عمق چند متر غرق کرده و با اینکه این توفند بسیار ضعیف و به توفان تبدیل شده اما بارندگی همچنان ادامه دارد و آب در حال بالا آمدن است.

مقامات همچنین نگران سد بیکر هستند که روی همین رودخانه بوفالو بایو در غرب هوستون واقع است.

بارندگی همچنان در تگزاس ادامه دارد و پیش‌بینی شده امروز در هوستون و اطراف آن حدود سی سانتی‌متر باران ببارد. به این ترتیب بارندگی توفند هاروی در مجموع به ۱۲۵ سانتی‌متر خواهد رسید.

هاروی شدیدترین توفند تگزاس در پنجاه سال گذشته است که روز جمعه ۲۵ اوت در کورپوس کریستی، شهری در ۳۴۵ کیلومتری جنوب غرب هوستون به خاک آمریکا رسید.

این توفان که اکنون با سرعتی کمتر بر فراز خلیج مکزیک حرکت می‌کند، در روزهای آینده هم باعث بارندگی شدید خواهد شد و مناطقی را که هم اکنون زیر آب هستند بیش از قبل غرق خواهد کرد.

به گفته مرکز ملی توفند آمریکا، انتظار می‌رود بارندگی شدید در طول شب وضعیت را در جنوب شرقی تگزاس و جنوب غربی لوئیزیانا وخیم‌تر کند.

مقررات منع رفت‌وآمد در هیوستن

در پی وقوع طوفان «هاروی» و سیل ناشی از آن که با سرقت‌های مسلحانه و مواردی از غارت و جعل هویت نیروهای پلیس همراه شده، شهر هیوستون مقررات منع رفت‌وآمد اعلام کرده‌است.

شهردار هیوستون، سیلوستر ترنر، اعلام کرده‌است منع رفت‌وآمد از نیمه‌شب سه‌شنبه به وقت محلی آغاز شده و تا پنج صبح روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

قرار بود این مقررات دو ساعت زودتر و از ساعت ۱۰ شب اجرایی شود، اما برای آن‌که زودهنگام جلوی فعالیت امدادگران و داوطلبان گرفته نشود، زمان اولیه تغییر کرد.

ترنر در توئیتر خود گفته مقررات منع رفت‌وآمد «تنها برای جلوگیری از حوادث جنایی احتمالی» است و مانع فعالیت داوطلبان و امدادگران، اسکان کسانی که از سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که باید عازم محل کار خود شده یا از آن برگردند، نخواهد شد.

رئیس‌پلیس هیوستون از مردم خواسته رانندگی نکنند و به اماکن و مناطق عمومی نیز نروند: «مشکلاتی در ارتباط با سرقت‌های مسلحانه و نیز افراد مسلح وجود دارد».

شهرداری هیوستون اعلام کرده اقامت‌گاه‌های موقتی تازه‌ای برای سیل‌زدگان و جلوگیری از ازدحام مردم در مراکز خرید، برپا کرده‌است.

آمار قربانیان در ساعت‌های گذشته رو به افزایش بوده؛ از جمله مرگ شش تن از اعضای یک خانواده در همین شهر. پزشک قانونی تگزاس مرگ ۱۸ نفر را تا کنون تائید کرده‌است.

نیروهای گارد ملی، پلیس و داوطلبان، صدها نفر از شهروندان گیرافتاده در سیل را با هلیکوپتر، قایق و کامیون‌های شاسی بلند نجات داده‌اند. در شهر هیوستون وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و در ساختمان ‌کنگره این شهر سیل‌زدگان اسکان داده شده‌اند.

سیلوستر ترنر، شهردار هیوستون گفته است که از شهرهای دیگر آمریکا درخواست کمک و ارسال قایق کرده است.

هیوستون، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس، چهارمین شهر پرجمعیت ایالات متحده، و بزرگترین شهر در جنوب آمریکا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن