عراق از اوپک طلبکار شد!

عراق می‌گوید بیش از تعهداتش به کاهش تولید اوپک عمل کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» جابر العیبی، وزیر نفت عراق، گفت: دومین تولید کننده بزرگ اوپک، عراق، در حال تولید 4.32 میلیون بشکه در روز نفت است که کمتر از 4.35 میلیون بشکه‌ای است که سال گذشته با آن موافقت شده است. البته او می‌گوید که دولت بغداد اعلام کرده است که آمار قابل اتکایی از صادرات نفت منطقه خودمختار کردستان ندارد، اما بلومبرگ معتقد است این منطقه دست کم یک دهم تولید نفت کشور را از آن خود کرده است.

العیبی که در مسکو به سر می‌برد و همتایان روس خود دیدار داشته است، ادامه داد «ما کشوری هستیم که به شدت پایبند تعهد خود به اوپک هستیم». مقدار صادرات نفت کردستان «اصلا مشخص نیست و ما در مورد آن چیزی نمی‌دانیم».

عراق تحت فشار است تا ثابت کند به تعهد خود نسبت به کاهش تولید اوپک و روسیه وفادار است تا بتوانند اشباع بازار نفت را با کاهش میزان تولید تا اولین چهارماهه سال 2018، کاهش دهند.

آنطور که اوپک اعلام کرده است کاهش 210 هزار بشکه‌ای تولید نفت عراق با فراز و نشیب بسیاری همراه بوده است، گاه تا 87 درصد در آوریل بوده و سپس در ماه ژوئن به 28 درصد رسیده است.

این عدم رعایت کامل تعهدات، شک و شبهه‌هایی در خصوص موثر بودن توافق کاهش تولید اوپک به وجود آورده بود و باعث شد تا قیمت نفت به کمتر از 50 دلار سقوط کند.

برآوردها می‌گویند که کردستان 300 تا 350 هزار بشکه در روز نفت صادر می‌کند اما به گفته العیبی «کردستان اعداد واقعی را اعلام نمی‌کند». از ماه نوامبر تاکنون این منطقه میزان تولید خود را اعلام نکرده است.

صادرات نفت خام از منطقه کردستان، که حتی تولید نفت از شمال عراق و منطقه‌ای خارج از محدوده کردستان عراق را هم دربر می‌گیرد،‌ در ماه آگوست به 581 هزار بشکه رسید. از ماه جولای هم 31 هزار بشکه به این مقدار افزوده شده است.

آنطور که بلومبرگ می‌گوید عراق در آگوست 4.49 میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

هنوز زود است که بتوان گفت اوپک و هم‌پیمانانش آیا خواهند توانست تولید نفت را بعد از 2018 هم کاهش دهند یا نه. این گفته العیبی است.

این تصمیم‌گیری به ثبات قیمت نفت در اجلاس نوامبر این کشورها بستگی دارد. اگر قرار بر ادامه کاهش تولید باشد عراق هم به آن پایبند خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن