ایران مرسک را از لایه نفتی کنار گذاشت

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درحالی امروز سه شرکت خارجی را به‌عنوان گزینه‌های توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی نام برد که شرکت دانمارکی مرسک در میان آنها جایی نداشت.

به گزارش بخش تحلیلی «انرژی امروز»، در پی دیدار شب گذشته وزیر انرژی و معادن برزیل با بیژن نامدار زنگنه که در آن، پیشنهاد توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی از سوی شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس) مطرح شد؛ امیرحسین زمانی‌نیا امروز اعلام کرد: دراین‌باره صحبت‎هایی شده است و پتروبراس توان و فناوری توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی را دارد.

وی از پتروبراس، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی به‌عنوان شرکت‌های دارای توان توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی نام برد و گفت: پتروبراس اکنون در موقعیتی نیست که بتواند سرمایه گذاری توسعه میدان را هم انجام دهد؛ اما در شرایطی هست که بتواند در چند ماه آینده در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.

زمانی‌نیا درحالی از شل، پتروناس و پتروبراس به‌عنوان شرکت‌های دارای توانمندی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی نام می‌برد که پیش از این، بخش نفت، گاز و حفاری شرکت مرسک به‌عنوان شانس اول و اصلی امضای قرارداد دراین‌ لایه نفتی محسوب می‌شد و مذاکرات دو طرف در آستانه انعقاد قرارداد بود.

در این شرایط، اواخر ماه گذشته شرکت توتال فرانسه اعلام کرد زیرشاخه نفت و گاز شرکت دانمارکی مرسک با نام «مرسک اویل» را به قیمت هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آینده طرح توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی در رسانه‌ها و محافل نفتی ایران آغاز شد و اغلب تحلیلگران پیش‌بینی کردند با توجه به امضای قرارداد فاز 11 پارس‌جنوبی با توتال و برنامه این غول نفتی فرانسوی برای حضور گسترده در ایران، احتمالا لایه نفتی پارس جنوبی همچون آخرین فاز گازی پارس جنوبی به فرانسوی‌ها سپرده خواهد شد.

اما با اظهارات امروز زمانی‌نیا به نظر می‌رسد وزارت نفت ایران علاقه‌ای به انتظار کشیدن و معطل ماندن برای تحولات داخلی شرکت‌های مرسک و توتال ندارد و گزینه‌های دیگری را برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی پیش‌بینی کرده است. گزینه‌هایی همچون پتروبراس، پتروناس و شل که الیته در این میان، غول نفتی هلندی- انگلیسی شل معتبرتر از دو گزینه دیگر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن