سرمایه‌گذاری در هگزان پلیمری پالایشگاه کرمانشاه

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه، از اجرای طرح هگزان پلیمری در پالایشگاه کرمانشاه با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد ریالی خبر داد.

سعید مقصودی اظهارکرد: شرکت دانش بنیان پژوهش و توسعه بیش از سه سال است که بر روی طرح تولید هگزان با گرید پلیمری  و برش هگزان عاری از بنزن کار می کند و توانسته این فرآیند را به صورت پایلوت به انجام برساند و در واقع این فرآیند اختراع ثبت شده این شرکت دانش بنیان است.

وی ادامه داد: هگزان با گرید پلیمری و در واقع همان هگزان عاری از بنزن در صنایع پتروشیمی و روغن کشی کشور کاربرد بسیاری دارد.

مقصودی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت مورد نیاز کشور به این محصول استراتژیک 30 هزار تن در سال است که تمام آن از خارج از کشور تامین می شود اما با اجرای این طرح در پالایشگاه کرمانشاه می توانیم تا 10 هزار تن در سال را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه گفت: پالایشگاه کرمانشاه به دلیل داشتن واحد پنتان این قابلیت را دارد که واحد جدید به نام هگزان پلیمری نیز در دل واحد پنتان خود راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه از ماه ها پیش نمونه هایی از هگزان پالایشگاه کرمانشاه را گرفته ایم و در موسسه تحقیقاتی خود به صورت پایلوت طرح مورد نظر را روی آن تست کرده ایم که خوشبختانه نتایج مثبت آن را نیز دریافت کرده ایم.

مقصودی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که این طرح را با بالاترین ظرفیت ممکن در پالایشگاه کرمانشاه به مرحله اجرا درآوریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله طراحی مفهومی اجرای پروژه در پالایشگاه کرمانشاه هستیم گفت: بعد از این مرحله با پالایشگاه کرمانشاه وارد مراحل اجرایی کار می شویم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه گفت: معمولا اینچنین پروژه هایی در کشور در یک بازده زمانی سه ساله به انجامی می رسد اما اگر منابع مالی برای ما تامین شود سعی می کنیم در یک بازده زمانی دو ساله این پروژه را در پالایشگاه کرمانشاه راه اندازی کنیم.

مقصودی تصریح کرد: طرح اولیه ما برای پالایشگاه کرمانشاه  تولید 4500 تن هگزان پلیمری در سال بود که برای انجام آن به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم اما در حال حاضر هیات مدیره پالایشگاه کرمانشاه در نظر دارد که این طرح را با ظرفیت دو برابری و تا 10 هزار تن در سال به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی پلیمر کرمانشاه در حال حاضر سالیانه به 2 تا 2500 تن هگزان عاری از بنزن نیاز دارد که با راه اندازی این واحد در پالایشگاه کرمانشاه تمام خوراک مورد نیاز این پتروشیمی بزرگ در داخل خود استان تامین خواهد شد.

مقصودی درمورد ارزش افزوده اجرای این طرح نیز گفت: هگزان از مشتقات بنزین است و از بنزین گرفته می شود و اگر در حال حاضر هر کیلو بنزین حدود 1400 تومان است. هرکیلو هگزان پلیمری بیش از 3200 تومان وارد کشور می شود لذا ارزش افزوده آن بیش از دو برابر بنزین است.

وی تاکید کرد: صفر تا صد اجرای این طرح بومی و تولید داخل کشور است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان نام آوران پژوهش و توسعه همچنین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست که از اجرای چنین طرح هایی در داخل کشور حمایت لازم را به عمل آورند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن