ردیابی آزمایش هسته‌ای کره شمالی در کره جنوبی

کره جنوبی ردیابی گازهای رادیواکتیو آزمایش‌های کره شمالی را تایید کرد.

به گزارش «انرژی امروز» کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرده است که گاز رادیواکتیو گزنون حاصل از آزمایش هسته‌ای کره شمالی را شناسایی کرده است اما نمی‌تواند به این نتیجه برسد که این گاز محصول آزمایش بمب هیدروژنی بوده است که پیونگ یانگ مدعی آزمایش آن است.

کره شمالی روز سوم سپتامبر ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و از این رو ایالات متحده و شورای امنیت تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور به اجرا گذاشتند. این تحریم‌ها بیشتر در حوزه نفت و صنایع نساجی کره شمالی بود.

کمسیون امنیت و ایمنی هسته‌ای NSSC می‌گوید ردیاب‌های زمینی گزنون در بخش شمال شرق کره جنوبی ایزوتوپ‌های گزنون 133 را در 9 مورد شناسایی کرده‌اند و ردیاب‌های دستی هم در سواحل شرقی این کشور این ایزوتوپ‌ها را در چهار مورد شناسایی کرده‌‌اند.

چویی جانگبا، عضو ارشد این کمسیون در یک کنفرانس مطبوعاتی در سئول گفته است که «با این مقدار گزنونی که شناسایی شده مشکل بتوان در خصوص قدرت بمب آزمایش شده کره شمالی نظر داد اما ما می‌توانیم بگوییم که این گزنون از کره شمالی آمده است».

او اضافه کرد که کمسیون امنیت و ایمنی هسته‌ای قادر نیست نوع آزمایش هسته‌ای کره شمالی را تایید کند.

گزنون به طور طبیعی در طبیعت وجود دارد، گازی بی‌رنگ است و در تولید نوعی لامپ به کار می‌رود. اما گزنون 133 نوعی گاز رادیواکتیو است که به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارد و وجود آن به آزمایش هسته‌ای کره شمالی ربط داده می‌شود.

NSSC می‌گوید گزنون ردیابی شده تاثیری بر محیط زیست و سکنه کره جنوبی ندارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن