کره شمالی و کره جنوبی موشک پرانی کردند

به‌رغم تهدیدها، هشدارها و تشدید تحریم‌ها، کره شمالی مجددا اقدام به پرتاب موشک کرد؛ موشکی که از فراز ژاپن عبور کرد. شورای امنیت ملی کره جنوبی برای یافتن راه‌های مقابله با این اقدامات تشکیل جلسه داد.

به گزارش «انرژی امروز» شبکه تلویزیونی NHK ژاپن بامداد روز جمعه ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) از پرتاب یک موشک جدید توسط کره شمالی خبر داد. این موشک از فراز شمال ژاپن و همچنین از فراز جزیره هوکایدو عبور کرده و در آب‌های اقیانوس آرام فرود آمده است.

دویچه وله بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت ژاپن نوشته است که موشک شلیک شده در فاصله‌ ۲۰۰۰ کیلومتری از خاک ژاپن فرود آمده است. ژاپن می‌گوید این موشک به احتمال زیاد وارد بخشی از آسمان این کشور شده و بر همین اساس به شهروندان آن مناطق هشدار پناه گرفتن داده شده است.

کارشناسان ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی سرگرم تحلیل اطلاعات مربوط به این موشک هستند. گفته می‌شود که موشک از نقطه‌ای واقع در شمال پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی پرتاب شده است. شورای امنیت ملی کره جنوبی در همین رابطه و به منظور بررسی واکنش‌های احتمالی تشکیل جلسه داده است.

این آزمایش جدید تنها ساعاتی پس از انتشار بیانیه تهدیدآمیز جدید کره‌شمالی علیه آمریکا شلیک شده که در بخشی از آن پیونگ یانگ گفته «زمان آن رسیده که خاک آمریکا را به تباهی کشاند.»

بی‌بی‌سی هم به نقل از مقامات کره جنوبی می‌گوید در نخستین ساعات بامداد جمعه به وقت شرق آسیا، کره شمالی موشک دیگری را از پیونگ‌یانگ به سمت شرق پرتاب کرده که بنابر گزارش‌ها پس از ورود به آسمان ژاپن ساکنان مناطق متاثر از آن هشدار خطر دریافت کرده و به پناهگاه‌ها رفته‌اند.

خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گفته ارتش کره و وزارت دفاع آمریکا مشغول بررسی جزئیات این پرتاب جدید و ویژگی‌های موشک مورد آزمایش‌اند.

کره‌جنوبی می‌گوید موشک پرتاب شده توانسته تا ارتفاع ۷۷۰ کیلومتری بالا رود و مسافتی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر را هم طی کند؛ ارقامی که در صورت تایید می‌تواند از بهبود و تثبیت برد موشک‌های بالستیک کره‌شمالی خبر دهد و ادعای این کشور مبنی بر اینکه قادر است خاک آمریکا را هدف قرار دهد به واقعیت نزدیک‎تر کند.

سئول همچنین خبر داده در پاسخ به این آزمایش جدید، ارتش کره‌جنوبی فورا چند موشک ضدموشک بالستیک در کرانه‌های دریای کره شلیک کرده؛ اقدامی که در چند ماه گذشته به پاسخی معمول از سوی کره‌جنوبی و نیروهای آمریکایی مستقر در آن منطقه تبدیل شده که بنا دارند هر بار توان دفاعی سئول را به رخ پیونگ‌یانگ بکشد.

ارتش آمریکا تایید کرده که این موشک حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح جمعه به وقت هاوایی شلیک شده و توسط رادارهای نظامی آمریکا تعقیب شده است. بنابر اطلاعیه پنتاگون، ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اقیانوس آرام اعلام کرده جزئیات این آزمایش موشک بالستیک را دردست بررسی دارد اما یقین یافته که این پرتاب هیچ تهدیدی متوجه آمریکای شمالی و جزیره گوآم نکرده است.

واکنش‌آمریکا و همسایگان کره شمالی

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نسبت به پرتاب مجدد موشک توسط کره شمالی واکنش نشان داده‌اند. آن‌ها رهبری کره شمالی را متهم به عملیات تحریک آمیز و همچنین تهدید کشورهای همسایه کرده‌اند.

کاخ‌سفید می‌گوید دونالد ترامپ، رئیس جمهور، در جریان این آزمایش موشکی قرار گرفته و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور گفته با همه مقام‌های مرتبط با امنیت ملی در این باره ارتباط برقرار شده است.

نیروهای نظامی کره جنوبی نیز در واکنش به پرتاب مجدد موشک، اقدام به تمرینات نظامی کرده و توان دفاع ضد موشکی خود را برای مقابله با موشک‌های بالستیک در دریای ژاپن مورد سنجش قرار داده‌اند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا درباره این اقدام تحریک آمیز رهبری کره شمالی گفته است: «این دومین باری است که ظرف تنها چند هفته، امنیت ژاپن، یعنی متحد آمریکا مورد تهدید قرار می‌گیرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ضمن افزود: «ادامه این اقدامات تحریک آمیز تنها منجر به تشدید انزوای دیپلماتیک و اقتصادی کره شمالی می‌شود.»

نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه نیز پرتاب مجدد موشک از سوی کره شمالی را محکوم کرده و تاکید کرده است که ژاپن نسبت به چنین اقداماتی سکوت نخواهد کرد.

یوشیهیده سوگا، وزیر دولت ژاپن، مسئول ارشد هماهنگی دولت و دستگاه‌های اجرایی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است «تکرار این اقدامات تحریک‌آمیز از طرف کره شمالی، ممنوع است».

دولت ژاپن اعلام کرده است که در اعتراض به نقض حریم هوایی‌اش به سازمان ملل متحد شکایت کرده و با کره جنوبی هم در گفت‌وگوست.

همزمان از کاخ ریاست جمهوری کره‌جنوبی ( کاخ آبی) خبر می‌رسد که وزرا و فرماندهان ارتش این کشور برای حضور در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی فراخوانده شده‌اند.

جلسه فوق‌العاده شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۵ سپتامبر در ارتباط با پرتاب مجدد موشک بالستیک از سوی کره شمالی تشکیل جلسه اضطراری خواهد داد.

به درخواست ژاپن و ایالات متحده آمریکا شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث و بررسی درباره پرتاب موشک بالستیک توسط پیونگ یانگ نشست فوق‌العاده دیگری برگزار می‌کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، بعدازظهر روز جمعه به وقت نیویورک به منظور بررسی اقدامات تحریک آمیز کره شمالی گردهم خواهند آمد.

جلسه اضطراری شورای امنیت بنا بر اظهارات منابع دیپلماتیک، پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل چهار روز پیش، یعنی روز دوشنبه ۱۱ سپتامبر در همین رابطه تشکیل جلسه داده بود. در جلسه روز دوشنبه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های جدیدی علیه کره شمالی تصویب کردند.

این آزمایش موشکی جدید از سوی پیونگ‌یانگ می‌تواند «دهن‌کجی» دیگری از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به تحریم‌های جدید شورای امنیت تلقی شود.

قطع‌نامه شورای امنیت صنعت نساجی کره شمالی را به‌طور کامل تحریم و همچنین محدودیت‌های تازه‌ای در مورد حمل‌ونقل دریایی و صادرات نفت و محصولات نفتی اعمال کرد.

بر اساس این قطع‌نامه مجوز کار شهروندان کره شمالی در کشورهای خارجی باطل شد، صادرات گاز، بنزین و دیزل کاهش یافت و صادرات نفت خام به کره شمالی در سطح فعلی خود ثابت ماند.

ابتدا قرار بود صدور نفت به کره شمالی هم شامل تحریم‌های سازمان ملل بشود. اما به این دلیل که چین مهم‌ترین صادرکننده نفت به کره شمالی‌ست، تحریم صدور نفت به کره شمالی را وتو می‌کند.

این بیست و دومین آزمایش موشکی کره‌شمالی طی چند ماه گذشته و سومین آنها طی تنها ۱۷ روز گذشته است؛ آزمایش‌هایی که نشان از پیشرفت چشمگیر فناوری موشکی این کشور دارد و آن طور که پیونگ یانگ ادعا می‌کند این کشور را به باشگاه کشورهای دارای سلاح اتمی وارد کرده است.

اتحادیه اروپا کره شمالی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه کره شمالی را تشدید کرد. شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که طبق الزامات مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، دیگر به شهروندان کره شمالی مجوز کار در اتحادیه اروپا داده نخواهد شد.

به‌گفته سازمان ملل متحد، کره شمالی ۵۰ هزار نیروی کاری این کشور را به خارج فرستاده و از این طریق هر سال درآمد ارزی تا  ۲.۳ میلیارد دلار به‌دست می‌آورد. برخی گزارش‌های دیگر نیروی کاری کره شمالی در خارج از این کشور را حدود ۹۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

این‌که چه تعداد از شهروندان کره شمالی در اروپا کار می‌کنند روشن نیست. قراردادهای این افراد به‌طور معمول با خود کشور کره شمالی بسته می‌شوند. بیشتر شهروندان کره شمالی در چین مشغول به کار هستند.

افزون بر این تحریم، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تمام صادرات آهن، سنگ آهن، زغال سنگ، سرب، سنگ معدن سرب و همچنین غذاهای دریایی را ممنوع کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن