پیامدهای افزایش مصرف CNG

در سال ۹۵ مصرف روزانه بنزین کل کشور معادل مصرف روزانه بنزین در سال ۸۸، البته بدون در نظر گرفتن سهم CNG از سبد سوخت مورد نیاز بوده است؛ بنابراین می توان گفت زیرساخت ایجاد شده در بخش CNG در کنار سایر تدابیر اتخاذ شده توانسته آثار منفی ناشی از رشد مصرف بنزین در مسیر توسعه را حداقل هشت سال به تاخیر بیندازد.
به گزارش انرژی امروز، به گفته مدیر طرح گاز طبیعی فشرده (CNG) شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، در صورت عدم استفاده از سی ان جی، با توجه به افزایش مصرف روزانه بنزین، ناچار می بایست واردات روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین بیشتر تدارک دیده می شد که هزینه ای هنگفت را به بدنه اقتصاد کشور تحمیل می کرد.
به گفته مهرابی، هم اکنون ظرفیت سی ان جی کشور دو برابر میزان مصرف است و مردم می توانند با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به بنزین و مزیت پاک بودن آن از سوخت سی ان جی بیشتر استفاده کنند.
هم اکنون تعداد ۲۴۰۰ تجهیز و ۲۲۰۰ باب جایگاه سی ان جی در سراسر کشور راه اندازی شده که پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی در مرحله احداث جایگاه ها را نشان می دهد.
حدود ۹۰۰ هزار خودرو با روش تبدیل کارگاهی به دوگانه سوز تبدیل شده اند. همچنین در فاز تبدیل کارخانه ای در مدت مشابه تعداد ۲ میلیون و ۷۰۲ هزار دستگاه خودروی دوگانه و پایه گازسوز تولید شده است.
روزانه به طور میانگین ۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرفی بخش حمل و نقل سبک کشور شده است که این مقدار در حدود ۲۱ درصد از سهم سبد سوخت کشور در بخش حمل و نقل سبک را تشکیل میدهد.



