سال آینده درآمد اوپک 22 درصد رشد می‌کند

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی باعث شد تا درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا کند و به همین دلیل تلاش برای تاثیر‌گذاری روی قیمت در این سازمان آغاز شد. پیش بینی می‌شود در سال 2017 میلادی کشورهای عضو اوپک بدون احتساب ایران 415 میلیارد دلار از فروش نفت درآمد کسب کنند که 22 درصد بیشتر از سال جاری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، خالص درآمد صادراتی این سازمان  طی یک دهه اخیر نوسان زیادی داشته است ولی کمترین درآمد در سال 2015 میلادی نصیب سازمان اوپک شد که برابر با 380 میلیارد دلار بود. بیشترین درآمد هم در سال 2012 یعنی زمانیکه قیمت نفت در بازار روند افزایشی داشت نصیب بزرگترین کارتل نفتی در دنیا شد. در سال 2012 میلادی کشورهای صادرکننده نفت 917 میلیارد دلار از فروش نفت درآمد کسب کردند .

اوپک مهمترین کارتل نفتی است

کارتل نفتی اوپک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارتل‌های نفتی در دنیا است و سیاستهای آن روی بازار نفت تاثیر زیادی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اوپک سالانه بالغ بر 43 درصد از نیاز نفتی دنیا را تامین می‌کند و بالغ بر 23 میلیون بشکه نفت در روز توسط کشورهای عضو اوپک به استثنای ایران به بازار جهانی صادر می‌شود.  البته میزان تولید در این کشورها  بین 33 تا 38 میلیون بشکه در روز است که این گستره به دلیل عدم پایبندی برخی از اعضا به تعهدات مصوب در سازمان ایجاد می‌شود .

 قیمت نفت در بازار جهانی تحت تاثیر تصمیم اوپک در مورد کاهش یا افزایش عرضه نفت است. البته جنگ و تنش سیاسی در کشورهای  تولید کننده نفت هم تاثیر زیادی روی قیمت داردو این مساله ای است که طی چهار سال اخیر در شمار زیادی از کشورهای تولید کننده نفت دیده می شود از جمله این کشورها می‌توان به لیبی و عراق و سوریه و نیجریه و یمن اشاره کرد که سالهاست با بحران‌های داخلی ربرو هستند.

 در سال 2016 میلادی متوسط قیمت نفت در بازار جهانی برابر با 36 دلار بود که کمترین قیمت از سال 2005 میلادی تا کنون است. دلیل قیمت پایین نفت در این سال را می توان کاهش فعالیتهای تولیدی و صنعتی در امریکا، افزایش تولید نفت در عراق و کانادا، افزایش استفاده از خودروهای کم مصرف و توجه بیشتر به مسایل  زیست محیطی و سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های کم آلاینده دانست.

روند تغییرات درآمد اوپک

به گزاشر سازمان اوپک در سال 2005 میلادی درآمد اعضای  این سازمان به استثنای ایران برابر با 492 میلیارد دلار بود و در سال بعد به 570 میلیارد دلار رسید.  این روند افزایشی ادامه یافت تا اینکه در سال 2008 میلادی درآمد صادراتی کشورهای نفت خیز به بالغ بر 839 میلیارد دلار امریکا افزایش یافت. اما از سال 2009 میلادی و تحت تاثیدرکاهش تقاضا در بازار دوباره درآمد این سازمان به 502 میلیارد دلار تنزل یافت. به دنبال تلاش کشورهای صنعتی برای اصلاح اقتصاد و رشد فعالیتهای صنعتی ، تقاضا برای نفت و درآمد اوپک از صادرات نفت رشد کرد تا اینکه در سال 2012 میلادی رکورد 917 میلیارد دلار را شکست و ازآن پس دوباره کاهش یافت. دلیل کاهش درآمد اوپک از سال 2012 میلادی تا کنون افت قیمت نفت در بازار بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن