نفت و رشد اقتصادی 6.6 درصدی در سال 95

افزایش تولید و صادرات نفت به برخی از کشورها نظیر هند باعث شده تا تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری رشد داشته باشد. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی کشور در سال جاری به ۶.۶ درصد برسد.

هند یکی از کشورهایی است که به خوبی افزایش صادرات نفت ایران در سال جاری را نشان می‌دهد. از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۶ صادرات نفت ایران به هند بیش از دو برابر شده است و به ۴۶۸ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران به هند در همین دوره در سال ۲۰۱۵، ۲۰۵ هزار بشکه در روز بوده است.

ماه اکتبر صادرات نفت ایران به هند تا حدی بالا رفت که ایران توانست با کنار زدن عربستان سعودی و عراق مقام نخست صادرات نفت به هند را به خود اختصاص دهد. با این حال به گزارش رویترز در ماه گذشته میلادی (ماه نوامبر) صادرات نفت ایران نسبت به ماه اکتبر ۱۹ درصد کاهش یافت. ایران در ماه نوامبر ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت خام به هند صادر کرده است که همچنان میزان بالایی محسوب می‌شود.

هند سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است و از ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۶، به طور متوسط روزانه ۴.۲۸ میلیون بشکه نفت وارد کرده است. واردات نفت هند در این دوره نسبت به سال گذشته میلادی، ۷.۶ درصد رشد داشته است. هند حدود ۸۰ درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تأمین می‌کند و با توجه به افزایش واردات نفت این کشور، بازار جذابی برای کشورهای نفت‌خیز خاور میانه محسوب می‌شود.

سهم تولید نفت در افزایش رشد اقتصادی کشور آن‌چنان بالا بوده است که صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده است. در گزارش صندوق بین‌المللی پول که توسط هیئت مشاوره ماده ۴ این نهاد منتشر شده آمده است: «به دنبال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و افزایش تولید و صادرات نفت، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های حقیقی در اقتصاد ایران افزایش یافته و به ۶.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶.۱۷) بالغ شود.»

با این حال، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که در سال ۹۶ رشد اقتصادی کشور کاهش یابد. در این گزارش آمده است: «همچنان‌ که تولید نفت در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷.۱۸) به سطح طبیعی خود می‌رسد و رشد بخش غیرنفتی در سطح متوسطی قرار می‌گیرد، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال آینده در سطح ۳.۵ درصد قرار گیرد.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن