ایران و ترکیه اقلیم‌ کردستان را تحریم نفتی می‌کنند

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی در اقلیم کردستان گفت: در صورت برگزاری همه‌پرسی، ایران و ترکیه که بیشترین مراودات حوزه نفت و گاز را با کردها دارد، آن را تحریم کامل می‌کنند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره آثار همه‌پرسی اقلیم کردستان بر مراودات حوزه انرژی منطقه گفت: هم جمهوری اسلامی ایران و هم ترکیه به صورت قطعی و محکم مخالف انجام همه‌پرسی و استقلال کردستان است؛ حتی شورای عالی امنیت ملی کشور هم اعلام کرد که ما تنها مرزهای عراق را به رسمیت می‌شناسیم. بنابراین، در صورت برگزاری همه‌پرسی تمام مراودات اقتصادی، سیاسی و همکاری‌های نظامی را قطع می‌کنیم  و مطمئنا ترکیه هم همین موضع را دارد.

سرانجام قراردادهای نفتی ایران و اقلیم کردستان درصورت برگزاری همه‌پرسی

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه ترکیه بیشترین مردم کرد را در خود جا داده است؛ آنها بیشتر احساس خطر می‌کنند. چنانچه این اتفاق می‌تواند موجب شروع فعالیت گروه‌های تجزیه گرا و استقلال طلب در منطقه باشد و ایجاد تنش خواهد کرد و چالش بزرگی برای منطقه است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه «اقتصاد این منطقه بر پایه درآمدهای نفتی است»، تاکید کرد: در صورت برگزاری همه‌‌پرسی، تمام کشورهایی که دور اقلیم کردستان هستند، یعنی ایران، ترکیه، عراق و سوریه بنابر این موضع مراوداتشان را قطع خواهند کرد و در صورت اجرای این تصمیم این منطقه با کاهش درآمد روبرو خواهد شد و چون اقتصاد نفتی دارد با مشکل مواجه می‌شود. این منطقه در تحریم کاملی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: ایران و اقلیم کردستان در حوزه گاز و تبادل نفت خام فراوری شده و نفت کوره قراردادهای مهمی بسته است که در صورت استقلال منطقه همه آنها تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و به هم می‌خورد.

کشورهای همسایه کشور کردی را به رسمیت نمی‌شناسند

وی با بیان اینکه «مجلس و نخست‌وزیر عراق اعلام کردند که شاید در واکنش به این همه‌پرسی  مجبور به مداخله نظامی شوند»، تاکید کرد: ما این دولت را به رسمیت نمی‌شناسیم و در حال حاضر هم در چارچوب فدراتیوی که قالب دولت عراق هست ما مراوداتی با این منطقه داریم. ما این منطقه را به‌عنوان دولت کردی به رسمیت نمی‌شناسیم و نخواهیم شناخت.

منابع نفتی و گازی مستقل بر گسترش گروه‌های تجزیه‌طلب اثر دارد

نماینده مردم فسا تصریح کرد: طبیعتا این منطقه به دلیل در اختیار داشتن منابع نفتی و گازی مستقل و اقتصاد قوی که داشته است گروه های تجزیه‌گرا و استقلال‌طلب در آن شکل گرفته است اما این را نباید از یاد ببریم که در چنین چالش‌هایی که در منطقه خاورمیانه با آن روبرو می‌‌شویم معمولا اهداف امریکا و رژیم صهیونیستی پیگیری می‌شود.

وی در ادامه افزود: امریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال کشورهایی هستند که بالقوه برای رژیم صهیونیستی دردسر ساز هستند وقتی کشورها تجزیه شوند و هم از لحاظ وسعت جغرافیایی و هم جمعیتی کوچک شوند، نگرانی باقی نمی‌‌ماند. کشورهایی مانند بحرین، کشورهای جیبی هستند که مقاومتی در برابر فشارهای آنها نخواهند داشت. معمولا در مناقشاتی که صورت می‌گیرد نتیجه شبیه پایان جنگ‌های جهانی است کشورهای تجزیه شده و کوچکی که قدرت مقابله با امپریالیسم را ندارند.

اقلیم کردستان به تحریک کشورهایی چون امریکاو عربستان به دنبال استقلال هستند

دبیرکمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پتانسیل‌های موجود در برخی مناطق برای تجزیه، گفت: درباره اقلیم کردستان با توجه به اینکه 5 کشور ایران، ترکیه،عراق، سوریه و حتی ارمنستان شهروندان کرد دارد و بنابراین چالشی بالقوه همیشه باقی است که با تحریک کشورهایی مانند امریکا، صهیونیستها و حتی برخی کشورهای منطقه مانند عربستان به سمت تجزیه بروند.

وی در ادامه افزود: جو بایدن پیشترها گفته بود که عراق باید به 3 کشور سنی، شیعه و کردی تقسیم شود، درباره سوریه هم همین نظر را داشتند. آنها به دنبال کشورهای کوچکی هستند که قدرت مقابله را نداشته باشد.

اقلیم کردستان با کمک کشورهای منطقه به عنوان بخشی از عراق به اینجا رسیده است

جمالی با اشاره به وضعیت مطلوب اقتصادی در منطقه اقلیم کردستان، تصریح کرد: شاید این تصور وجود داشته‌باشد که اقلیم کردستان کشوری با رشد اقتصادی مناسب و بیکاری اندک، خواهد بود و آینده درخشانی دارد؛ چنانچه جمعیت زیادی ندارد و از سویی نفت و گاز هم دارد و از لحاظ قومیتی هم یکپارچه است؛ اما این را نباید فراموش کرد که به این منطقه با کمک بسیاری از کشورهای منطقه تحت عنوان بخشی از عراق به اینجا رسیده است نه منطقه مستقل.

وی در پایان گفت: ما اگر می‌گوییم اقلیم کردستان این کار را نکند؛ به نفع خودشان است، ایران همان کشوری است که اگر به داد کردها نرسیده بود اربیل هم به دست داعش می‌افتاد و ما در دوران صدام هم به آنها کمک می‌کردیم. آقای بارزانی و پدرشان سال‌های سال مهمان ما بودند؛ پس می‌دانند ما از روی خیرخواهی مخالف این همه‌پرسی هستیم. ضمن اینکه حفظ شرایط فعلی در جمهوری عراق برای این منطقه هم رفاه و آسایش به همراه دارد و هم چالش‌ها را به حداقل می‌رساند.   

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن