کاهش سهم ایران در سومین بازار مصرف نفت دنیا

هند یکی از  خریداران بزرگ نفت ایران است ولی در ماه نوامبر سال 2016 میلادی نه تنها واردات نفت  هند از ایران رشد نداشت بلکه با کاهش 19 درصدی  نسبت به ماه قبل از آن نیز همراه بود.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، در ماههای اخیر خرید نفت هند از کشورهای عربستان سعودی و عراق رشد کرده است و به نظر می‌رسد که این کشورها در حال تصاحب بازار ایران در هند هستند. هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در دنیا است در میان کشورهای صادر‌کننده نفت به عنوان یک بازار پر رونق و مهم شناخته شده است.

در ماه نوامبر سال جاری واردات نفت هند از ایران برابربا 620 هزار بشکه در هر روز بود در حالیکه در ماه اکتبر این کشور روزانه 765 هزار بشکه نفت وارد کرده بود. البته با وجود کاهش واردات نفت ایران توسط هند در ماه نوامبر، میزان نفت وارد شده به هند از ایران در یازه ماه اول سال جاری برابر با 4.28 میلیون بشکه بود که نسبت به مدت مشابه سال 7.6 درصد رشد کرد. در یازده ماه اول سال قبل واردات نفت هند از ایران برابر با  3.98 میلیون بشکه بود.

از نظر متوسط واردات روازنه نفت از ایران در بازه زمانی، ما شاهد دو برابرشدن واردات روزانه بوده ایم . در یازده ماه اول سال جاری روزانه 468 هزار و 900  بشکه نفت از ایران وارد هند شد در حالیکه در مدت مشابه سال قبل واردات نفت از ایران برابر با 205 هزار  و 900بشکه در هر روز بود.

وزارت انرژی کشور هند در گزارش خود نوشت:در هشت ماه اول سال جاری هند که از آوریل تا انتهای نوامبر سال 2016 میلادی است واردات نفت از ایران 126 درصد رشد کرد و به 532 هزار  100 بشکه در هر روز رسید. در نتیجه  سهم ایران در بازار  نفت هند به 12.5 درصد ارتقا یافت در حالیکه قبل از براشته شدن تحریم ها ایران تنها 5.9 درصد از سهم بازار نفت هند را داشت .

دیپلماسی نفتی عربستان

اما نکته مهم این است که عربستان سعودی با دیپلماسی نفتی بسیار قدرتمندی در حال وارد شدن در تمامی بازارها است. این کشور که در ماه اخیر توانست تمامی اعضای اوپک را متقاعد کند تا سهمیه تولید خود را کاهش دهند، در یک سال اخیر میزان صادراتش به بسیاری از کشورهای  جهان را بیشتر کرد و خود را محدود به چند کشور و بازار خاص نکرده است. عربستان کشوری است که در سال 2014 میلادی و برای اینکه سهم اوپک در بازار نفت دنیا حفظ ظود تولید خود را بیشتر کرد و  مانع از افزایش قیمت نفت شد.

 زیرا بر این باور بود که افزایش قیمت نفت تولید نفت شیل را مقرون به صرفه می کند و باعث کاهش سهم اوپک می شود. مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان در آن زمان گفت: تا زمانیکه نفت ارزان در بازار وجود دارد  نیازی به عرضه نفت گران شیل نیست. ما می توانیم بازار را با نفت ارزان قیمت اشباع کنیم بنابراین با افزایش بیش از حد قیمت نفت مقابله می کنیم. از آن پس بود که بازارهای هدف خود را توسعه داد و هم اکنون رد پای این پادشاه نفتی دنیا در تمامی کشورها دیده می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن