بی‌رنگ و بویی که بسیار قربانی می‌گیرد

در صورت همراهی نکردن سازمان‌های مرتبط و مردم امسال آمار مرگ ناشی از گاز منواکسیدکربن در کشور از رکورد سال 1386 که هزار و 24 نفر بود فراتر می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، علی شمس، دبیر شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن، روز پنجشنبه در همایش بررسی علل و راهکارهای پیشگیری از مسمومیت و مرگ‌های خاموش ناشی از منوکسیدکربن در مشهد با اعلام این خبر که «سالیانه حدود هزار نفر در سطح کشور به علت مسمومیت با گاز مونو اکسیدکربن جان خود را از دست می‌دهند» گفت: قربانیان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در ایران مانند کوه یخی شناور در یک اقیانوس به شمار می‌روند که بخش کمی از آن قابل رویت است.

به گفته شمس «علاوه بر مرگ و میرها سالانه افراد زیادی در کشور بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن مصدوم و معلول می شوند و عوارض این گاز سمی در بدن آن‌ها تا سالیان سال باقی می‌ماند».

دبیر شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن «احتراق ناقص بخاری، شومینه، کباب پز، چراغ خوراک‌پزی، همچنین بستن تمام درها و پنجره‌ها و جلوگیری از تبادل اکسیژن و هوای آزاد» را عامل مسمومیت با گاز منوکسید کربن دانست.

شمس در خصوص شومینه‌ها هم گفت: شومینه طی سال‌های اخیر در مبحث مقررات ساختمان به دلیل شرایط غیراستاندارد استفاده از آن در ایران ممنوع شده است. شومینه علاوه بر پرت 75 درصدی در گرمایش، خروجی منوکسید کربن آن تنها 35 درصد است. همچنین 75 درصد از گاز منوکسیدکربن خروجی از طریق شومینه در فضای اتاق پراکنده می‌شود. وی همچنین گفت: هم اکنون 38 کشور در دنیا به شبکه جهانی جوامع ایمن پیوسته‌اند که جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 به این شبکه پیوست.

به گزارش انرژی امروز، جواد نوفرستی، رییس کارگروه پیشگیری از حوداث و مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن هم با اعلام اینکه «از ابتدای امسال تا آبان ماه گذشته با مرگ 227 نفر، تعداد جانباختگان ناشی از تنفس گاز منوکسیدکربن در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال 33 درصد افزایش یافته است»، گفت: در شب چله امسال 10 نفر به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند. به گفته نوفرستی، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال نیز مرگ ناشی از تنفس گاز منوکسیدکربن نسبت به 10 سال گذشته 50 درصد افزایش داشت. به اعتقاد رییس کارگروه پیشگیری از حوداث و مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن، «در صورت همراهی نکردن سازمان‌های مرتبط و مردم امسال آمار مرگ ناشی از گاز منواکسیدکربن در کشور از رکورد سال 1386 که هزار و 24 نفر بود فراتر می‌رود». نوفرستی گفت: در سال‌های 93 و 94 با وجود ساخت سالانه یک میلیون خانه جدید تعداد گاز گرفتگی 626 نفر بود که کمترین مقدار در 10سال گذشته بوده است. رییس کارگروه پیشگیری از حوداث و مرگ‌های خاموش در انجمن جامعه ایمن افزود: این کارگروه سال 1386 در کشور فعالیت خود را به منظور پیشگیری و کاهش مرگ ناشی از تنفس گاز منواکسیدکربن آغاز کرده است. وی ادامه داد: باید قوانین و مقررات به روز رسانی شود و سازمانهای موثر مسوولیت‌های قانونی خود را انجام دهند تا از وقوع این حوادث پیشگیری شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن