افزایش ۳۰ هزار بشکه ای تولید نفت فلات قاره تا پایان سال

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از برگزاری مزایده جمع آوری گازهای همراه میدان نفتی فروزان خبر داد و گفت: کنسرسیومی متشکل از یک شرکت اجرایی و یک شرکت سرمایه گذاری برنده این مزایده شده اند.

به گزارش انرژی امروز، حمید بورد روز گذشته (یکشنبه، ۲۶ شهریورماه) در نشست خبری که در حاشیه مراسم سی و هفتمین سالروز تاسیس شرکت نفت فلات قاره برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: شرکت های صف و سرمایه گذاری غدیر به عنوان برندگان مزایده جمع آوری گازهای همراه میدان نفتی فروزان انتخاب شده اند و هم اکنون در حال طی مراحل عقد قرارداد با این کنسرسیوم ایرانی هستیم.

وی ادامه داد: در خصوص این پروژه که از جمله اقدامات زیست محیطی شرکت نفت فلات قاره است مذاکرات خوبی نیز با کره ای ها داشته ایم که البته به دلیل کمبود وقت، در نهایت کنسرسیوم ایرانی به عنوان برنده این مزایده معرفی شد.

بورد در ادامه با اشاره به اینکه طرح NGL سیری مجددا در حال راه اندازی است، گفت: در این خصوص در میدان اسفند ۲ حلقه چاه حفر شده و سعی داریم تا با مدیریت گاز مصرفی، خوراک گازی این پالایشگاه را تامین کنیم.

وی متذکر شد در مهرماه امسال مشکل فشار گاز پالایشگاه NGL سیری به طور کامل رفع خواهد شد.

 پروژه NGL سیری به منظور جمـع آوری گازهـای همـراه و استحصـال میعـانات گـازی منطقـه سیـری از سکوهای نصر، اسفند و ایلام که بیش از ۳۵ سال است در حال تولیـد نفـت هستند، پیش بینی و اجرا شده است.

پـروژه NGL سیـری بـرای پـذیـرش روزانـه ۱۴۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و تولید روزانه ۱۰۸میلیون فوت مکعب گاز شیرین،۷۷۴۴ بشکه پروپان، ۳۴۲۲ بشکه بوتان، ۱۳۹۲ بشکه پنتان و ۱۳۲۸ بشکه میعانات گازی طراحی و احداث شده است که این محصـولات پس از ذخیـره سـازی از طریق اسکله بارگیری و صادر خواهند شد.

از اهداف این طرح ملی، صیانت از محیط زیست است؛ به طوری که با خـاموش شـدن فلـرها و جلوگیـری از آلـودگی هـوا، گام‌های ارزشمنـدی در حراست و نگهداری از میراث آیندگان برداشته می شود.

پیگیری مناقصات میدان های نفتی فراساحل از هفته آینده

بورد همچنین از پیگیری مناقصات مبتنی بر ماده ۱۲ در حوزه میدان های دریایی مشترک از هفته خبر داد و گفت: پکیج های مناقصات مربوط به میدان های مشترک سلمان نفتی و گازی، فروزان، رشادت، رسالت و اسفندیار تهیه شده و در حال بررسی است.

وی ادامه داد: پکیج های مناقصات مربوط به میدان های ابوذر، درود و سیری نیز تهیه شده و در تمامی آن ها از مدل قراردادهای EPCF و EPDF استفاده شده است.

وی متذکر شد: در مورد میدان نفتی اسفندیار نتوانستیم با طرف های نروژی به توافق برسیم، با این وجود مذاکرات با ۲ شرکت ایرانی در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه شکل کلی این قراردادها بسیار ساده طراحی شده است، گفت: در صورت به نتیجه رسیدن این قراردادها، ضمن افزوده شدن ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه به تولید نفت این شرکت، رقمی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیز صرفه جویی خواهد شد.

وی با اشاره به مجوز جذب ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه در قالب پکیج های جدید توسعه ای شرکت نفت فلات قاره گفت: در صددیم که این رقم را به بیش از ۵ میلیارد دلار ارتقا دهیم؛ با این وجود رقم نهایی آن بسته به تصمیم وزیر نفت متغیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر سالانه ۱.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشیم می توانیم در یک بازه زمانی سه ساله تمامی برنامه های شرکت را محقق کنیم.

وضعیت تولید میدان های مشترک مطلوب است

بورد همچنین از وضعیت مساعد تولید نفت در میدان های مشترک خبر داد و گفت: در تمامی میدان های مشترک بسته به سهم کشورمان از مخزن، برداشت قابل قبولی داریم.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در میدان نفتی سلمان که مشترک با امارات متحده عربی است، سهم ایران از مخزن حدود دو سوم است که میزان برداشت نیز با توجه به میزان تملک کشورمان رقم خوبی است.

وی ادامه داد: در مورد میدان های هنگام و فروزان نیز اوضاع به همین منوال است؛ با این وجود در مورد میدان فروزان، میزان برداشت مقطعی عربستان کمی بیشتر از ماست که البته قابل جبران است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: هم اکنون در میدان فروزان، ۲ پیمانکار اجرایی مشغول به کارند و برای این میدان نیز ۲ پروژه در قالب EPCF و EPDF تعریف کرده ایم.

وی متذکر شد: با بهره برداری از این طرح توسعه ای، تولید نفت این میدان به میزان ۱۲ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در مورد میدان رشادت نیز در حال نهایی سازی قرارداد با قرارگاه خاتم هستیم که بر این مبنا حدود ۴۰ هزار بشکه افزایش تولید خواهیم داشت؛ این در حالی است که این پروژه پیش از این یک دوران توقف را تجربه کرده بود.

بورد در مورد میدان رسالت نیز گفت: در فاز اول حداقل افزایش تولید این میدان حدود ۱۰ هزار بشکه خواهد بود که در صورت تکمیل این طرح این رقم به ۴۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی درباره لایه نفتی پارس جنوبی هم افزود: راهبری این میدان مشترک به شرکت نفت فلات قاره واگذار شده است.

افزایش ۳۰ هزار بشکه ای تولید نفت تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در خصوص برنامه تولیدی این شرکت در سال جاری گفت: افزایش سطح تولید در گرو یک برنامه حداقل سه ساله قابل تحقق است؛ با این وجود به نظر می رسد بتوانیم تا پایان سال افزایش تولید ۳۰ هزار بشکه ای نفت از میدان های واقع در خلیج فارس را محقق کنیم.

بورد اضافه کرد: با توجه به اختیارات وزیر نفت در ماده ۱۱، بخش مهمی از این افزایش تولید از محل میدان های مشترک محقق خواهد شد.

بنابر ماده ۱۱ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، واگذاری و اجرای طرح های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز با تایید وزیر نفت و فقط با رعایت آیین نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن