قاچاق‌روزانه ٣میلیون لیترسوخت درسیستان‌وبلوچستان

 روزانه حدود ٣میلیون لیتر فرآورده‌های سوختی از استان سیستان و بلوچستان خارج می‌شود درحالی که کل گازوییل توزیع‌شده در سطح استان روزانه یک میلیون و ٣۵٠ هزار لیتر نفت گاز است.

 ‌ نرخ رشد بیکاری در استان سیستان و بلوچستان ۴۰ درصد است که این عدد در مناطق مرزی  بسیار بالا است. این استان از بیکارترین استان‌های کشور محسوب می‌شود. خشکسالی و نبود صنایع اشتغال زا و نیز نزدیکی به مرز، مردم را به سمت قاچاق سوخت سوق می‌دهد. بسیاری از روستاهای کوچک و خانه‌های روستاییان در مناطق مرزی بلوچستان به ذخیره‌گاه سوخت تبدیل شده‌اند.

‌  سیستان و بلوچستان با داشتن سه درصد جمعیت کشور که ۳۵ درصد جمعیت آن را افراد زیر ۱۶ سال تشکیل می‌دهند جوان‌ترین استان کشور است.

 ‌ بیکاری، عدم توانمندی و مهارت‌های لازم برای اشتغال، خشکسالی، سود قابل توجه ناشی از فروش سوخت، عدم موفقیت طرح فروش سوخت توسط مرزنشینان و تعطیلی بازارچه‌های مرزی از جمله دلایل مهمی است که بسیاری از مردم این استان به ویژه روستاییان را به فروش و قاچاق سوخت سوق داده است.

‌ تعقیب و گریزهای نیروی انتظامی و سوخت‌برها و تصادف‌های جاده‌ای جان بسیاری از رانندگان این وسایل را به خطر می‌اندازد در حالی که درصد کمی از سود قاچاق به این افراد تعلق می‌گیرد.

 ‌ بخش عمده‌ای از تصادفات جاده‌ای استان به دلیل قاچاق سوخت است. در سال ٩٣، ٢١درصد تصادفات جاده‌ای استان مربوط به قاچاق سوخت بوده است.

 ‌ در ازای تصادف خودروهای حامل سوخت قاچاق تعداد ۴ نفر فوت می‌کنند.

 ‌ گاهی نقش حیوانات برای حمل سوخت قاچاق پررنگ‌تر از انسان‌ها است و همین موضوع موجب شده تا این چهارپایان از قیمت خودرو‌های داخلی سبقت گرفته و تا مرز ١٢ میلیون تومان به خرید و فروش برسند.

 ‌  بررسی خودروهای عمومی سنگین و مجهز به دستگاه ردیاب نشان می‌دهد که ۶٧ درصد آنها در استان هیچ فعالیتی نداشته و تنها به قاچاق سوخت مبادرت می‌ورزند.

 ‌ به گفته مسوولان ٨٠ درصد سوخت قاچاق از سایر استان‌های کشور به سیستان و بلوچستان حمل می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن