قیمت نفت ۱۰ دلار می‌شود!

قیمت نفت یکی از مسایل مهم برای فعالان بازار است؛ ولی پیش‌بینی این بازار به دلیل وسعت عوامل تاثیرگذار روی آن کار بسیار دشواری است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، باید منتظر سونامی بزرگی در بازار نفت باشیم. این سونامی یا سونامی‌ها می‌تواند باعث کاهش بی‌سابقه قیمت نفت در بازار جهانی شود. سایت «اویل ریالیستیک»در گزارش اخیر خود نوشت: پنج سونامی بزرگ بازار نفت در یک دهه آینده عبارتند از توسعه استفاده از انرژی خورشیدی، افزایش قدرت نگهداری شارژ در باتری‌ها و استفاده از باتری‌های قوی‌تر که اغلب با انرژی‌های تجدیدپذیر شارژ می‌شوند، عرضه خودروهای الکتریکی، ساخت ساختمان‌های هوشمند و کم‌مصرف و در نهایت عرضه سوخت‌های هیدروژنی ارزان‌قیمت.

انتظار می‌رود در نتیجه این سونامی‌های بزرگ در بازار انرژی دنیا، قیمت نفت به کمتر از ۱۰ دلار به ازای هر بشکه برسد که عامل اصلی این افت قیمت تنزل میزان تقاضا خواهد بود.

 تیری لیپرک، یکی از تحلیلگران مرکز «انجی افریقای جنوبی»، در این زمینه می‌گوید: به نظر من تا سال ۲۰۲۵ میلادی پنج سونامی بازار انرژی، زمینه را برای کاهش تقاضای نفت فراهم می‌کند و این کاهش تقاضا در شرایط ثبات عرضه باعث افت قیمت نفت می‌شود .ولی حتی اگر میزان کاهش تقاضا از انتظارات هم کمتر باشد، نمی‌توان قیمتی بیش از ۱۰ دلار برای هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۵ میلادی متصور بود. زیرا دنیا به سمت مصرف کمتر نفت و مصرف بیشتر انرژی‌های پاک پیش می رود.

 کاهش مصرف نفت به دلیل استفاده از خودروی الکتریکی

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیا با سرعتی بیش از انتظارات قبلی انجام می‌شود و به همین دلیل کاهش تقاضا برای نفت و فراورده‌های آن هم با سرعت بالایی انجام می‌شود.  موسسه مک‌کنزی پیش‌بینی می‌کند «تا  سال ۲۰۳۰ میلادی، استفاده از  خودروهای الکتریکی به تنهایی زمینه را برای کاهش ۱۰ درصدی تقاضای نفت و بنزین فراهم کند که معادل کاهش یک تا دو میلیون بشکه‌ای مصرف نفت در دنیا است».

مرکز مطالعات انرژی بلومبرگ هم در گزارش اخیر خود نوشت: تا سال ۲۰۴۰ میلادی استفاده از خودروهای الکتریکی به اندازه‌ای گسترش پیدا می کند که زمینه را برای افت قیمت نفت در بازار فراهم می کند. استفاده از خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۴۰ میلادی سبب می‌شود تا مصرف نفت در دنیا ۱۳ میلیون بشکه کمتر از میزان مصرف کنونی باشد.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت اهمیت دارد

تحلیلگران بازار انرژی معتقدند «درشرایط فعلی بازار پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا می‌تواند تصویری از بازار در آینده نزدیک ارایه دهد».  انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت تقاضای نفت در بازار رشد کند و نوسان میزان تقاضا در بازار نفت وابسته به فاکتورهای بازاری کوتاه‌مدت از قبیل قیمت نفت و سلامت اقتصاد جهانی باشد.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ میلادی تقاضای نفت در جهان با نرخ ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند درحالیکه در سال گذشته نرخ رشد تقاضا برابر با ۱.۹ میلیون بشکه در روز بود. در صورت تحقق  پیش‌بینی رشد ۱.۳ میلیون بشکه‌ای تقاضای نفت در سال آینده، ما شاهد کمترین نرخ  رشد سالانه  تقاضا در یک دهه اخیر خواهیم بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن