عربستان در پی کاهش مصارف داخلی نفت

سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سبب می‌شود تا نفتی که این کشور برای مصرف داخلی استفاده می‌کند، وارد بازارهای صادراتی شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، در اغلب کشورهای دنیا انرژی خورشیدی و نفت دو کالای رقیب هم نیستند؛ زیرا نفت برای  تولید سوخت‌های پالایشگاهی استفاده می‌شود ولی انرژی خورشیدی برای  تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، اغلب از گاز طبیعی و زغال سنگ و انرژی هسته‌ای به‌عنوان رقبای انرژی خورشیدی در بازار یاد می‌شود.

 ولی وضعیت در عربستان کاملا متفاوت است زیرا تمامی نیروگاه‌های تولید برق در عربستان با نفت کار می‌کنند. در واقع عربستان بزرگترین مصرف‌کننده نفت برای  تولید انرژی برق در دنیا است و این ضعفی است که مقامات عربستان سعودی هم به آن اذعان می‌کنند و  بر این باورند که از نظر اقتصادی ادامه این کار برای آنها مقرو‌ن‌به‌صرفه نیست.

به گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، «میزان مصرف روزانه نفت در نیروگاه‌های عربستان در فصل تابستان برابر با ۹۰۰ هزار بشکه نفت است که هزینه زیادی را به اقتصاد عربستان تحمیل می‌کند». از طرف دیگر، عربستان می‌تواند این حجم بالای نفت را صادر کند و از این محل هم درآمد زیادی کسب کند. اما افزایش صادرات نفت توسط عربستان فشار بیشتری از طرف عرضه به بازار وارد می‌کند و باعث کاهش قیمت این منبع انرژی می‌شود که از نظر عربستان سعودی و از نظر دیگر فعالان بازار نفت دنیا مطلوب نیست.

نور خورشید، مزیت دیگر عربستان

اما  نفت تنها مزیت اقتصادی عربستان نیست؛ بلکه این کشور از نظر میزان دریافت نور خورشید یکی از بهترین کشورهای دنیا است و به همین دلیل  نصب پنل‌های خورشیدی و تولید برق با کمک آنها می‌تواند مصرف نفت را به‌شدت کاهش دهد. همچنین ایجاد مزارع بادی درعربستان به منظوراستفاده از انرژی باد هم سیاست دیگری است که اخیرا در عربستان پیگیری شده است.

دولت عربستان اعلام کرد: تا سال ۲۰۱۸ میلادی تولید برق با کمک انرژی باد و خورشید را به ۷۰۰ مگاوات می‌رساند ولی به دلیل اهتمام مقامات این کشور برای اجرای طرح مذکور وسرمایه‌گذاری‌های کلان در این زمینه، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ میلادی عربستان سعودی بتواند ۸.۸ گیگاوات به حجم تولید برق  با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بیفزاید.

باید در نظر داشت به دلیل گرمای زیاد هوا در عربستان سعودی، تقاضای برق در این کشور بسیار بالا است و استفاده از نفت برای تولید برق کار غیراقتصادی و حتی مخالف منافع محیط زیست است.

آیا این سیاست بازار نفت را شوکه می کند؟

افزایش تولید برق با کمک انرژی‌های تجدیدپذیر سبب می‌شود تا توان صادرات نفت عربستان رشد کند و قیمت در بازار کاهش یابد. در این شرایط سهم عربستان در بازار انرژی دنیا بیشتر می‌شود و می‌تواند تاثیر بیشتری روی بازار داشته باشد. اجرای این سیاست از یک طرف زمینه را برای کاهش قیمت فراهم می‌کند که با خواست کنونی اوپک در تناقض است و از طرف دیگر تولیدکنندگان شیل را از میدان بیرون  می‌کند که البته مطلوب اوپک است.

عربستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت است که در جریان افت قیمت نفت در سال‌های اخیر با کسری بودجه گسترده و زیان‌های اقتصادی کلان روبرو شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن