رشد هفت درصدی ناوگان جهانی کشتیهای نفتکش
ناوگان جهانی کشتی های نفتکش در فاصله ژانویه 2014 تا اکتبر 2016 میلادی 24.3 میلیون DWT افزایش پیدا کرد.
به گزارش انرژی امروز، شورای دریانوردی بینالمللی و حوزه دریای بالتیک (بیمکو) اعلام کرد که ناوگان کشتیهای نفتکش متشکل از کشتیهای VLCC، سوئزمکس، و افرامکس در فاصله ژانویه 2014 تا اکتبر 2016 میلادی نزدیک به 7.3 درصد یا 24.3 میلیون DWT رشد کرده است.
در این میان کشتیهای VLCC با رشدی برابر با 20.7 میلیون DWT یا نرخ رشد 11 درصد بیشترین سهم را در رشد ناوگان نفتکشهای جهان داشته است. کشتیهای سوئزمکس 5.5 درصد یا 4.4 میلیون DWT رشد کردند. این در حالی است که ناوگان کشتیهای افرامکس در این مدت یک درصد یا 0.8 میلیون DWT کوچکتر شد.
پتر سند، تحلیلگر ارشد بازار کشتیرانی بیمکو، گفت: رشد اخیر ناوگان کشتیهای حمل نفت خام مشکلساز شده است و در صورتیکه اوراق نفتکشها سرعت نگیرد، می تواند توازن میان عرضه و تقاضا را بر هم بزند.
طی دو سال گذشته کمتر از 2.3 میلیون DWT از ظرفیت کشتی های نفتکش اوراق شده است که در برابر ظرفیت کنونی 358 میلیون DWT ناوگان جهانی نفتکش ها رقم بسیار ناچیزی است.
با این وجود بیمکو اظهار کرده است که اوراق کشتی Progress در ماه اکتبر 2016 که یک فروند VLCC ساخت سال 1994 میلادی بود و ظرفیتی بالغ بر 297 هزار DWT داشت می تواند نشان دهنده آغاز دوباره فعالیت ها برای اوراق نفتکش های بیشتر باشد. در همین رابطه و در ماه نوامبر امسال نیز یک فروند کشتی VLCC دیگر با ظرفیت 281 هزار DWT روانه اوراق سازی شد.
در حالیکه تحویل کشتی های نوساز از 0.9 میلیون DWT در ژانویه سال 2014 تقریبا دو برابر شد و در اکتبر سال 2016 به 1.8 میلیون DWT رسید، اوراق سازی نفتکش ها در این مدت به طور کامل متوقف شده بود زیرا نرخ اجاره نفتکش ها بالا رفته بود و سودآوری یکبار دیگر به بازار کشتی های نفتکش بازگشته بود.
عوامل موثر بر اوراق
عامل مهمی که بر کاهش اوراق نفتکش ها تاثیر گذاشت درآمد بالای این کشتی ها طی سال 2015 میلادی بود. اما کاهش درآمد نفتکش ها از آغاز سال 2016 میلادی تا اکتبر امسال به میزان 51 درصد، می تواند روند اوراق کشتی های نفتکش را معکوس کند.
علاوه بر این، قیمت سوخت کشتی ها که در فاصله ژانویه 2014 تا اکتبر 2016 میلادی نزدیک به 53 درصد یا 301 دلار برای هر تن کاهش یافت، توانست فشار هزینه ها را به ویژه برای کشتی های قدیمی تر کاهش دهد.
در همین حال، ارزش کشتی های اوراق شده از سه ماهه نخست سال 2014 تا سه ماهه سوم سال 2016 نزدیک به چهار درصد تنها در کشتی های VLCC کاهش یافت و از 19.4 میلیون دلار به 12.3 میلیون دلار رسید.
افزایش ثابت سفارش ها
نسبت سفارش به ناوگان موجود در سه ماهه سوم سال 2016 به 16 درصد رسید که نشانگر رشد ناوگان کشتی های نفتکش در آینده است. اما اگر ناوگان با سرعتی بیش از سرعت تقاضا رشد کند، موجب بر هم خوردن توازن میان عرضه و تقاشا شده و در نتیجه درآمدهای کشتی ها را کاهش می دهد. چنین عاملی باید اوراق سازی کشتی ها را افزایش دهد.
پتر سند افزود: کاهش درآمد نفتکش ها از ابتدای سال 2016 میلادی نشانه واضحی از عدم توازن میان عرضه و تقاضا است. این موضوع در سه ماهه چهارم سال 2016 و همراه با بالاتر رفتن تقاضا به طور فصلی تغییر پایه ای نکرده است.