نجفی: باید به زنگنه مدال داد

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه «ایران دارای موقعیتی ژئوپلیتیک، معادن سرشار و مهم و ذخایر نفتی شناخته‌شده و ناشناخته بالایی است»، گفت:  ۹.۵ درصد ذخائر شناخته‌شده نفت در کشور ما قرار دارد و شاید حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از منابع نفتی ما هنوز ناشناخته است. از سوی دیگر، ۱۸.۵درصد کل ذخایر گاز دنیا در ایران وجود دارد و همه این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد ما کشوری پرقدرت و توانمندی هستیم.

محمدعلی نجفی در همایش «رفاه و منزلت اجتماعی معلم» که در کانون امام علی(ع) اراک برگزار شد، افزود: بر اساس برآوردهای بین‌المللی موسسات معتبر جهانی ایران را جزو ۱۰ کشور برتر از نظر توانمندی برشمرده‌اند؛ به‌ طوری‌ که یک رسانه معتبر غربی بعد از برجام اعلام کرد ایران تا سال ۲۰۲۵ به سرانه ملی 2000 دلار و تا سال ۲۰۵۰ به سرانه ۳۵هزار دلار برای هر فرد می‌رسد و این یعنی رشد سریع کشور و امیدواری نسبت به آینده فرزندان این سرزمین.

نجفی ادامه داد: مکنزی یک موسسه بین‌المللی معتبر جهانی است که در گزارش اخیر خود اعلام کرد ایران می‌تواند در سال ۲۰۳۵ تولید ناخالص ملی خود را تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار افزایش بدهد.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات بعد از برجام گفت: پس از برجام شاهد مخالفت عربستان و چند کشور عربی علیه ایران بودیم به‌ طوری‌ که عربستان به چندین بانک و شرکت در نقاط مختلف دنیا اعلام کرد که در صورت همکاری با ایران دارایی این کشور و اتباعش را که در این بانک‌ها است، خارج می‌کند.

وی با اشاره به اینکه «برخی مخالفان دولت تا قبل از توافق برجام روحیه ناامیدی به جامعه می‌دمیدند که مگر می‌توانیم با شش کشور بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشینیم»، تصریح کرد: همان افراد و جریان‌ها بعد از توافق می‌گفتند پس نتیجه برجام چه شد؟ به‌عنوان مثال بلافاصله پس از برجام منتقدان تیتر زدند: «چرا سوئیفت باز نشده است؟» ولی بعد از بازشدن سوئیفت حتی یک بار تیتر نزدند که سوئیفت باز شده است.

نجفی بیان کرد: وزیر نفت وقتی گزارشی از اقدامات خود در اوپک داد مشخص شد که کاری که از نظر دیپلماسی نفتی در اوپک انجام داده، کار بزرگی است و وزیر نفت باید از این نظر مدال لیاقت و شجاعت دریافت کند.

 مشاور رئیس‌جمهور با اشاره موضوعات مطرح شده در اوپک گفت: در اپک عربستان با بیش از ۱۰میلیون بشکه نفت تولید تصمیم‌گیر اصلی بوده، حساب کنید از ۳۲ میلیون بشکه نفت تولیدی اوپک ۱۰ میلیون بشکه سهم تولید عربستان است و حال با این همه خصومت و کارشکنی عربستان مجبور شد در اپک تسلیم حرف ایران شود.

وی تصریح کرد: با اینکه به سبب کاهش قیمت نفت کشورهای دیگر میزان تولید و صادرات را کم کردند، حتی عربستان تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد؛ ما نه تنها میزان تولید خود را کاهش ندادیم بلکه این میزان را افزایش هم دادیم. سه ماه مذاکرات سخت با اپک انجام شد تا این موفقیت حاصل شد.

 مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: در آغاز فعالیت دولت یازدهم روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم؛ اما امروزه دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم که این مهم یکی از نتایج برجام محسوب می‌شود.سه سال‌ونیم قبل که دولت را تحویل گرفتیم تنها اجازه یک میلیون بشکه نفت آن‌هم با نظر آمریکا داشتیم که اگر امروز همان رویه بود با یک میلیون بشکه آن‌هم با این قیمت امروز اداره کشور  با مشکل روبه‌رو می‌شدیم.

این فعال سیاسی تأکید کرد: در برجام قرار نبود دشمنی مثل آمریکا را به ‌دوست تبدیل کنیم؛ چرا که این کشور دست از دشمنی با انقلاب اسلامی برنداشته است ولی دیدیم با برجام کار تیم دیپلماسی تا آنجا پیش رفت که تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت رفع شد. قبل از برجام در کشورهای اروپایی بنزین به هواپیماهای ما نمی‌فروختند و مثلا هواپیمای ما مجبور بود از لندن بلند شود و در کشور ثالثی فرود آید و در آنجا بنزین و سوخت تهیه کند.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به وضعیت دولت در آغاز کار گفت: روزی که دولت یازدهم تشکیل شد تورم در مردادماه ۹۲ حدود ۴۰ درصد بود که شاید اگر اقدامات دولت نبود، مانند ونزوئلا که همچون ما بود امروز به تورم ۷۰۰ درصدی می‌رسیدیم و این در حالی بود که آن زمان رتبه دوم را بعد از ونزوئلا از نظر تورم داشتیم. می‌بینیم امروزه در این کشور برای ساعاتی مرز خود با کلمبیا را باز می‌کنند تا مردم برای تهیه نیاز خود به این کشور رفته و پس از ساعت‌ها در صف بایستند و اقدام به تهیه نیازهای خود کنند که شاید اگر تلاش دولت نبود؛ ما هم به درد این کشور دچار شده بودیم.

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی به این می‌اندیشم که اگر برجام اتفاق نیفتاده بود و توافق نشده بود، تنم می‌لرزد، اولاند در یک دیدار خصوصی صراحتا گفت که در مورد حمله به ایران به توافق رسیده بودیم و تنها اختلاف بر سر زمان و گستره حمله بود که به نتیجه نرسیده بود که فکر می‌کردم این را تنها در دیدار خصوصی می‌گوید اما در پایان نشست و وقتی بیرون آمدند در مصاحبه مطبوعاتی مشترک، باز سربسته اعلام کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن