سکوی رشادت مقاوم‌سازی شد

پروژه مقاوم‌سازی سازه زیرآب (Sub structure) سکوی رشادت (R4) با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش انرژی امروز به نقل از وابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، بازرسی‌های اولیه از سازه زیرآب در سال 2011 میلادی، همچنین آنالیزها و محاسبات مهندسی بر اساس این گزارش‌ها در سال 2013،‌ حاکی از بحرانی بودن وضعیت سازه زیرآب سکو بود. بنابراین در راستای ایمن‌سازی دوباره آن، شرح کار پروژه تعمیرات و مقاوم‌سازی (SMR) ‌زیر سازه سکویR4‌ تهیه و در اواخر سال 2014 اجرای آن طی مناقصه‌ای به پیمانکار پروژه واگذار شد.از جمله اهداف این پروژه می‌توان به افزایش طول عمر(Life Extention)‌ سرویس‌دهی سکو به میزان 25 سال دیگر، افزایش ظرفیت تحمل بار سکو (Payload) به میزان صد تن (اضافه نمودن یک تفکیک‌کننده و لوله‌کشی همراه بر رو سازه(Topside) سکو جهت بهره‌برداری زودهنگام از طرح افزایش تولید رشادت) اشاره کرد.در این پروژه با در نظر گرفتن اهداف اشاره شده،‌ کار آنالیز و مهندسی SMR‌ انجام و فعالیت‌های مختلفی انجام شد. یکی از این فعالیت‌ها، مدل‌سازی نرم‌افزاری سازه، اعمال نتایج بازرسی‌ها و انجام آنالیزهایی مانند مقاومت برجا (In-place)، خستگی (Fatigue)، برخورد کشتی (Ship Impact)، زلزله(Seismic)، بار جانبی افزون (Push over) و طراحی مجدد سیستم حفاظت کاتدی سکو بود. همچنین  استخراج نقاط ضعف سازه از آنالیزهای مورد اشاره و طراحی تفصیلی اقدامات و راه‌حل‌های تعمیراتی تقویتی بر اساس استانداردهای2A   API و OTH88 283 و آنالیز دوباره آنها برای اطمینان از کارآمدی طراحی‌های SMR و تایید طراحی‌های SMR‌ سکو توسط موسسه شخص ثالث B.Vانجام شد.بر اساس نتایج آنالیزها و محاسبات مهندسی، برای تحقق اهداف پروژه در سازه زیر آب سکو اقداماتی شامل تعویض کامل  اعضای Sea Deck، ساخت و نصب 16 عدد کلمپ چند شاخه جهت اتصال اعضای اصلی به فرعی و تزریق گروت 140 مگاپاسکال در آنها، تزریق گروت 140 مگاپاسکال در 23 عضو فرعی (Brace)، Hammer peening جوش‌های سازه در بیش از 90 گره(Node)  جهت تنش‌زایی ناشی از بارهای خستگی، نصب 87 قطعه آند جدید و کوبش چهار شمع کمکی جدید 26 اینچ تا عمق هشتاد متری از بستر دریا از میان شمع‌های کمکی 30 اینچ قبلی و تزریق گروت در میان فضای بین شمع‌ها اجرا شد.گفتنی است، سکوی هشت پایه رشادت (R4)‌ یکی از قدیمی‌ترین سکوهای شرکت نفت فلات قاره ایران است که در سال 1969 میلادی در پهنه آب‌های خلیج فارس و در 110فاصله کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان، بر روی بستر دریا در عمق 59 متر ساخته شده است.این سکوی تولیدی، اقامتی، سرچاهی علاوه بر تاسیسات فرآورش اولیه و اقامتگاه (Accomodation)50 نفره،‌ دارای هفت حلقه چاه تولیدی زنده نیز هست که با انتقال روزانه 16 هزار بشکه نفت (‌و پیش‌بینی افزایش تولید زودهنگام از طرح توسعه رشادت به میزان 21 هزار بشکه در روز)‌ نقش مهمی را در تولید و انتقال نفت میدان رشادت ایفا می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن