بهبود کارایی نانوذرات در ازدیاد برداشت با تزریق گاز

شرکت Linde با همکاری NCA موفق شدند با ترکیب دی اکسید کربن و نیتروژن با نانوذرات، عملیات ازدیاد برداشت را بهبود ببخشند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری `انرژی امروز`، نانوذرات فعال به طور مجزا از طریق ایجاد حرکت براونی و پدیده های شکست فشار، کاهش کشش سطحی و افزایش تحرک پذیری باعث بهبود تولید می شود؛ ایجاد شکاف هیدرولیکی در نزدیکی اطراف چاه نیز به این عملیات ازدیادبرداشتی کمک می کند.

استفاده از گاز کربن ی اکسید و نیتروژن باعث شکسته شدن ویسکوزیته نفت شده و تحرک پذیری آن افزایش می یابد. همچنین درصورت وجود شکاف هیدرولیکی، تزریق گاز در محلول حاوی نانوذرات و کاهش ویسکوزیته نفت باعث توزیع بهتر و دقیق تر پروپانت ها شده و به پایداری شکاف افزایش می یابد.

رابین واتس، مدیر بخش انرژی شرکت لینده درباره این تکنولوژی می گوید: `نتایج اولیه ترکیب نانوذرات فعال با گازهای کربن دی اکسید و نیتروژن نشان از افزایش چشمگیر بازدهی دارد. ما به دنبال مطالعات بیشتر در جهت بهینه سازی این فناوری هستیم.`

شرکت آلمانی لینده با سرمایه ای بالغ بر 74 میلیارد دلار، یکی از بزرگترین تامین کنندگان کربن دی اکسید در آمریکا می باشد. نیتروژن و دی اکسید کربن مورد نیاز این شرکت از طریق جداسازی ترکیبات هوا بدست می آیند. شرکت ژاپنی NCA نیز یکی از بزرگترین شرکت های تامین کننده نانوذرات در دنیا محسوب می شود.

معاون شرکت NCA درباره این همکاری می گوید: `ترکیب تجربیات و تجهیزات NCA با  شرکت لینده باعث بهبود ارزش افزوده در صنعت نفت و گاز می شود و می تواند گامی روبه جلو در بازار فرایند ازدیاد برداشت محسوب شود.`

به گزار JWN، این فناوری ترکیبی نوین باعث می شود که عملیات ازدیادبرداشت سریع تر و با کارایی بیشتری نسبت فرایندهای شیمیایی و تزریق سیالی مشابه صورت گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن