تعیین کف عرضه مانع رانت بالادستی‌های پتروشیمی در بورس کالا می‌شود

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: تعیین کف عرضه برای گرید های مختلف باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد.

به گزارش انرژی امروز علی بخشنده افزود: صنایع پایین دست از این اقدام سود می کنند چون محصول خود را با رقابت کمتری تهیه خواهد کرد. دقیقا در بحبوحه بحران پی وی سی وقتی کف عرضه هفتگی ١٠.٠٠٠ تن تعیین شد، دیدیم که چطور قیمت بورس و بازار این محصول به سمت منطقی شدن پیش رفت؛ البته متاسفانه این قضیه بیش از چند هفته طول نکشید و باز هم کف عرضه ها بر هم خورد.

او گفت: اصولا بحران در گریدهای خاص از عدم عرضه محصول نشات می گیرد. با توجه به اینکه هیچ برنامه تولیدی از سوی مجتمع ها اعلام نمی‌شود، همین امر زمینه ساز ایجاد شوک قیمتی در آن محصولات است. متاسفانه پتروشیمی ها توجهی به این کف نمی کنند و اتفاقا این مساله تبدیل به ابزاری جهت بازار سازی محصولاتشان شده است.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری بورس بیمه ایران تصریح کرد: به نظرم نهادهای کنترلی باید به محض احساس کمبود هر گرید، نرخ تعرفه واردات آن را کاهش دهند، یک سیستم تعرفه ای شناور نه ثابت وگرنه هیچ سازو کاری با توجه به خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی موثر نخواهد بود و باید نظام کنترلی جهت بررسی صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد شود.

بخشنده گفت: بعضی اوقات مانند همین روزها کمبود گریدها ناشی از صادرات بی رویه غیر شفاف محصولات است. بورس کالای ایران و کارگزاران آماده راه اندازی رینگ صادراتی هستند تا از این طریق عرضه داخلی و صادراتی در کمال شفافیت به تعادل برسند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن