دولت احمدینژاد هیچ اعتقادی به توسعه مترو نداشت
رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: طبق مصوبه مجلس میتوان برای توسعه متروی کلانشهرها ۲ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد.
به گزارش «انرژی امروز» مهرداد بائوج لاهوتی، در رابطه با اظهارات رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران مبنی بر اینکه استفاده از فاینانس فوریترین راه حل رفع کمبود حمل و نقل عمومی است از کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران انتقاد کرد و گفت: طی سالهای اخیر اقدامات قابل قبولی از سوی شهرداری تهران برای افزایش خطوط مترو و همچنین حمل و نقل عمومی انجام شد به گونهای که به طور متوسط در طول یک سال 3 کیلومتر به خطوط مترو افزوده شد البته تلاش شهرداری به تنهایی کافی نبوده و برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه مترو نیاز است دولت همکاری مناسبی داشته و سهم 50 درصدی خود در توسعه متروی را پرداخت کند.
هیچ دولتی به تعهدات و عدههای خود در قبال حمل ونقل عمومی عمل نکرده است
نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ دولتی به تعهدات و وعدههای خود در قبال حمل ونقل عمومی عمل نکرده است، تصریح کرد: دولت احمدی نژاد هیچ اعتقادی به توسعه مترو نداشت و همچنین دولت یازدهم نیز نتوانست سهم 50 درصدی خود در توسعه متروی را پرداخت کند این در حالی است که شهرداری نیز تحت هیچ شرایطی نمیتواند منابع عظیم توسعه مترو و وسایل حمل ونقل عمومی را تامین کند بنابراین مانند همیشه به اجبار هزینهها را جیب مردم تامین می کند.
وی یادآور شد: برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی به ویژه مترو پیشنهاد میشود مانند مصوبه مجلس در زمان دولت احمدینژاد 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد و به شهرداری کلان شهرها به ویژه تهران برای خرید تجهیزات مترو به عنوان سهم دولت پرداخت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: 50 درصد مابقی یعنی 2 میلیارد دلار نیز باید از طریق شهرداریها تامین شود تا بتوان با 4 هزار میلیارد تومان تحولی بزرگ در حمل و نقل عمومی کلان شهرها ایجاد کرد.
استفاده از فاینانس نیز میتواند راه حل مناسبی برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی پایتخت باشد
لاهوتی با بیان اینکه استفاده از فاینانس میتواند راه حل مناسبی برای بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی پایتخت باشد، ادامه داد: اگر بتوان فاینانس خارجی را هم جذب کرد باید دولت و شهرداری سهم 50 درصدی خود را بپردازند و در این رابطه نباید غفلت کنند زیرا سالانه در کشور 5 هزار نفر جان خود را به علت آلودگی هوا از دست می دهند و تا مادامی که در جهت بهبود وضعیت حمل ونقل عمومی و جلوگیری از خودروهای فرسوده تلاش جدی صورت نگیرد همچنان باید شاهد مرگ هموطنان باشیم.
تنها 40 درصد از جابهجاییها در تهران با حمل ونقل عمومی انجام میشود
وی تصریح کرد: هر چند مقرر شد در تهران و دیگر کلانشهرها 75 درصد جا به جایی ها به وسیله حمل و نقل عمومی انجام شود اما متاسفانه تنها 40 درصد این موضوع محقق و نسبت به 35 درصد مابقی غفلت شد بنابراین شهروندان به سمت و سوی استفاده از خودروهای شخصی روی آورده و این امر به آلودگی هوای کلانشهرها دامن زده است.
در برخی ایستگاهها ورود هر قطار به مترو 10 یا 12 دقیقه زمان میبرد
نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم، با یادآوری اینکه هر ایستگاه مترو ظرفیت ورود قطار در طول 2 دقیقه را دارد، گفت: اما متاسفانه در برخی ایستگاه ها ورود هر قطار به مترو 10 یا 12 دقیقه زمان می برد بنابراین باید با افزایش تعداد واگن ها مدت زمان ورود به ایستگاه ها را کاهش داد.
وجود 2 هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای 30 سال در پایتخت
رییس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود اتوبوس در پایتخت با بیان اینکه اتوبوس های موجود تنها 60 درصد نیازهای مردم را رفع می کند، افزود: متاسفانه 2 هزار اتوبوس فرسوده با عمر بالای 30 سال در تهران تردد می کنند به طور قطع اگر مشکلات حمل و نقل عمومی در پایتخت حل شود می توان گامی جدی در جهت بهبود وضعیت هوا و کاهش ترافیک سرسام آور این کلانشهر برداشت.