هزار میلیارد بودجه مقابله با آلودگی هوا مصوب سال‌های 89 و 90 پرداخت نشد

رییس شورای شهر تهران گفت: عده‌ای می‌دانستند که نباید این موتورهای کاربراتوری را بسازند؛ اما ساختند و با خود گفته‌اند که به زور وارد شهر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار توسعه پایدار انرژی امروز، پرویز سروری، رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران، در جلسه شورا، گفت: مساله آلودگی هوا که در چند وقت اخیر مردم را از پا درآورده است، حق حیات مردم است. 

وی با اشاره به اینکه «مدتی قبل در شهرک حکیمیه احساس می‌کردم قلبم در حال ایستادن است»، پرسید: آیا مردم تهران حق حیات دارند. چرا قانون در این خصوص عمل نمی‌شود.

رییس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر در ادامه به برخی مصوبات قانونی برای کمک به بودجه حمل و نقل عمومی تهران اشاره کرد و گفت: باید 1139 میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از تخلفات راهنمایی و رانندگی را دولت باید به شهرداری تهران پرداخت کند. دو میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی باید دولت بابت توسعه مترو تهران پرداخت کند، دولت 342 میلیارد تومان از محل تخصیصات بافت فرسوده به شهرداری تهران بدهکار است.  1380 میلیارد تومان در خصوص اتوبوسرانی، 5709 میلیارد تومان در خصوص توسعه مترو و 3 هزار و 928 میلیارد تومان در خصوص ایستگاه‌های مترو دولت به شهرداری تهران بدهکاری دارد. 

سروری با تاکید بر اینکه «ارقام بدهی دولت به شهرداری تهران قریب به 18 هزار میلیارد تومان می‌شود»، گفت: اینها مطالباتی است که دولت به شهرداری تهران نپرداخته است و نتوانستیم ترافیک را رفع کنیم و با توسعه حمل و نقل عمومی آلودگی را پایان دهیم. اگر حمل و نقل عمومی توسعه پیدا می‌کرد اینگونه نمی‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اینها حق حیات است، گفت: دولت که خودش حقوق شهروندی را رونمایی می‌کند، باید دقت کند که حق حیات یکی از عوامل اصلی حقوق شهروندی است. 

به گزارش انرژی امروز، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت‌های سروری گفت: این ارقامی که مطرح شد مربوط به تنها این دولت نیست و از دولت‌های گذشته انباشته شده است. اما هزار میلیاردی که من پیشتر من به آن اشاره کردم مصوبه مجلس است که در سال 89 و 90 تصویب شده ولی پرداخت نشده است. 

چمران در ادامه تصریح کرد: از دوستان هیات دولت و رییس محترم جمهوری درخواست داریم به منظور کمک به کاهش آلودگی شهر تهران اجازه شماره‌گذاری به 430 هزار موتور کاربراتوری که در نوبت شماره‌گذاری هستند ندهد و این خواسته همه ما و مردم است و همه با آن موافقیم. در این خصوص نامه هم نوشته‌ایم و دوباره تکرار می‌کنیم که این موضوع خطرناک است.

وی تاکید کرد: عده‌ای می‌دانستند که نباید این موتورهای کاربراتوری را بسازند اما ساختند و با خود گفته‌اند که به زور وارد شهر می‌کنیم. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن