اوپک به فکر پایان طرح فریز باشد

وزیر انرژی روسیه گفت: بهترین زمان برای پایان طرح فریز نفتی، چهارماهه دوم تا آخر سال ۲۰۱۸ است و بهتر است که این خروج به‌صورت مرحله‌ای انجام شود.

به گزارش بلومبرگ، الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که پس از نشست وین انجام شد گفت: «هر توافقی روزی پایان می‌یابد به‌ویژه توافقی که برای تعدیل عرضه و تقاضا در بازار نفت به‌دست آمده است.»

او تأکید کرد که کشورش در طرح فریز نفتی اوپک همراه است و دستاوردهای آن را مثبت ارزیابی می‌کند اما باید فکری برای پایان این طرح کرد.

روسیه به‌همراه برخی کشورهای صادر کننده نفت غیر اوپک مانند تکمنستان و عمان، به طرح کاهش عرضه نفت پیوستند و در مجموع ۱ ۸ میلیون بشکه از عرضه روزانه را متوقف کردند.

 این طرح اگرچه از دید کارشناسان چندان موفق نبوده اما پس از مشکلاتی که برای تولید و مصرف آمریکا به‌دنبال توفان‌های اخیر به‌وجود آمد، بر قیمت نفت اثر گذاشته است.

مسکو یک سوم درآمد خود را مدیون فروش نفت خام است و هرگونه نوسان قیمت این ماده خام بر میزان ثروتی که در اختیار دارد اثر می‌گذارد.

نواک بدون ارائه هیچ جزئیاتی از مذاکرات با اوپک گفت: «بهترین زمان برای پایان طرح فریز نفتی، چهارماهه دوم تا آخر سال ۲۰۱۸ است و بهتر است که این خروج به‌صورت مرحله‌ای انجام شود.»

منظور نواک از خروج مرحله‌ای این است که ۱ ۸ میلیون بشکه نفت کاسته شده نباید یک‌باره به بازار بازگردانده شود و این نشان‌دهنده این است که حساسیت بازار نفت خام به میزان عرضه همچنان وجود دارد و طرح فریز اثری موقتی داشته است.

کشورهای عضو اوپک که همگی در این طرح حضور دارند، اغلب بخش اصلی بودجه خود را از فروش نفت تأمین می‌کنند و هیچ کشوری از این سازمان تاکنون تمایلی برای پایان طرح کاهش عرضه نفت نشان نداده است.

نشست روز جمعه در وین برای بررسی میزان پایبندی کشورهای عضو به این طرح برگزار شد و دستور بحث‌های جانبی آن از جمله ایجاد تغییر در مدت و میزان طرح، در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن