جنگل‌های ایران نفس می‌کشند

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «پیشنهاد طرح تنفس جنگل در لایحه برنامه ششم توسعه داده شده است»، گفت: تصویب این طرح موجب لغو تمام قراردادهای بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، به نقل از خانه ملت، علی محمد شاعری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، در رابطه با آخرین وضعیت طرح تنفس جنگل، گفت: موضوع طرح تنفس جنگل‌ها در کمیسیون تلفیق برنامه مطرح شده و به زودی در صحن علنی مجلس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح تنفس جنگل از افتخارات مجلس دهم است، گفت: این طرح از بهترین طرح‌هایی است که در کشور به مرحله اجرایی درخواهد آمد و در جهت قطع بهره‌برداری صنعتی و تجاری از جنگل‌های کشور می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: بر اساس پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مجلس که در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصویب شد؛ مقرر می‌شود که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تحت هیچ شرایطی نسبت به تمدید قرارداد مجریان و بهره‌بردارانی که مدت زمان اجرای طرح‌های بهره‌برداری آن‌ها به اتمام رسیده اقدام نکند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، افزود: به تناسب این پیشنهاد مجریانی که طرح‌های بهره‌برداری آن‌ها به اتمام نرسیده هم باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌هایی که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به تصویب می‌رساند تا سه سال آینده  آن‌ها را ساماندهی کرده و به آن‌ها فرصت داده شود تا نسبت به اتمام قرارداد اقدام کنند؛ بنابراین با این تصمیم  ظرف سه سال آینده  بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌ های کشور ممنوع می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر این اساس طرح واردات چوب افزایش پیدا کرده و زراعت چوب هم مورد حمایت جدی قرار می‌گیرد،  افزود: مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات چوب کشور نیز از طریق خمیر کاغذ و همچنین مواد خام وارداتی تامین می‌شود. زیرا جنگل‌های کشور بیش از این توان برداشت و بهره‌برداری نداشته و به اضمحلال رفته‌اند از این رو با تنفس باید به آن‌ها فرصت دهیم تا تجدید حیات کرده و نقش زیست محیطی خود را به درستی ایفا نمایند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن