یک ایرانی بنیانگذار نسل جدید خودروهای بدون سرنشین

سروش صالحیان کارمند سابق اپل، به کمک همکار خود مین رزیک، استارتاپی تازه در سیلیکون ولی به نام آیوا (Aeva) در جهت توسعه نسل جدید خودروهای بدون سرنشین تاسیس کرده اند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»به نقل از CNBC، در عصر حاضر تکنولوژی خودروهای بدون سرنشین یا خودران ها، بحث تازه‌ای محسوب نمی‌شود و در بسیاری از کشورها جای تاکسی‌های مرسوم را گرفته اند؛ اما در این خودروها نقص‌های زیادی در سنسورها و سیستم داده‌پردازی وجود دارد.

سروش صالحیان در زمان معرفی تکنولوژی نوین بکارگرفته شده در استارتاپ خود، با اشاره به دستگاهی مشکی قرار گرفته روی سه پایه روبه روی خود، دستان خود را در هوا دایره‌وار تکان می دهد؛ از سمت دیگر اتاق، نورهای متمرکز نقطه ای با رنگ های مختلف روی دستان درحال حرکت وی پخش می شود. هر نقطه رنگی نشان‌دهنده یک فاصله مشخص از ناحیه مشخصی در بدن وی به حساب می‌آید. دستگاه مشکی روبه روی وی سرعت‌های مختلف حرکت دست با توجه فاصله های نورانی را محاسبه و روی لپ تاپ کنار خود ثبت می‌کند.

این دستگاه سیاه رنگ عنصر اصلی استارتاپ آیوا و نسل جدید خودروهای بدون سرنشین محسوب می شود. کارمندان سابق اپل با بکارگیری این دستگاه، توانایی تشخیص محیط های جزئی تر و وسیع تر با دقت بیشتر را به خودروهای بدون سرنشین نسل جدید می بخشد.

خودروهای بدون سرنشین امروزی را ابرشرکت های تکنولوژیکی مانند جنرال موتور، تویوتا، اوبر و گوگل اسپینوف توسعه می دهند و در آن ها سنسورهای گوناگونی نظیر؛ دوربین های دیجیتال، رادار، سنسورهای نوری و صوتی و مدل های مختلف جی پی اس بکار می رود. با این وجود باگ های زیادی در سیستم این خودروها و هنگامی که مجموعه این سنسورها باید با یکدیگر عمل کنند، به وجود می آید.

فناوری نوین آیوا، با استفاده از مجموعه سنسورهای نوری پیوسته، علاوه بر اینکه فاصله ها را با قدرت بیشترتشخیص می دهد، سرعت را نیز می تواند ثبت کند. نام این استارتاپ، از روی انیمیشن به یاد ماندنی WALL-E و کاراکتر اصلی این فیلم `EVE` برداشته شده است.

گروه محققین و مشاور علمی بوستون پیش بینی می کنند که بازار خودروهای بدون سرنشین تا سال 2025 به بیش از 42 میلیارد دلار خواهد رسید. اما برای رسیدن به این نقطه از بازار، خودروها نیاز به پیشرفت و اصلاحات گسترده ای دارند. در حال حاضر خودروهای بدون سرنشین در سرعت بالا، شرایط جوی نامناسب با مشکل مواجه می شوند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن