نفت زیر بنای اقتصاد و سیاست

مشکلات امنیتی عراق درسالهای اخیرباعث شد ریسک سرمایه گذاری و کار درتمامی صنایع این کشور افزایش یابد.

ولی آمارها نشان می‌دهد درسالهای اخیرشرکتهای بزرگ و کوچک نفتی از سرمایه گذاری در حوزه‌های عراق استقبال می‌کنند و تمایل دارند در بازار این کشور حضور داشته باشند.

در نتیجه این سرمایه گذاریها توان تولید و صادرات نفت عراق رشد کرد و عراق وارد بازارهای مصرف تازه‌ای شد.

حال سوال این است که چرا با وجود تمامی این مشکلات امنیتی و با وجود دیربازده بودن سرمایه گذاری در عراق بازهم سرمایه گذاران وارد این کشور می‌شوند؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، یکی از دلایل مهم برای تمایل سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت نفت عراق، فرصت های بلندمدت سوداوری است.

سرمایه گذاران خارجی قراردادهای بلندمدتی با صنعت نفت عراق امضا می‌کنند و طبق این قراردادها می‌توانند در درازمدت از منافع آن بهره‌مند شوند  و از بخشهای مختلف پروژه سود کسب کنند. این سبک از قراردادهای نفتی درهیچ‌یک از کشورهای دنیا دیده نمی‌شود و به همین دلیل است که سرمایه گذاری دردیگر کشورها به اندازه عراق سودآور نیست.

 وزارت خارجه امریکا هم درسایت رسمی خود به  اهمیت عراق در اقتصاد این کشور اشاره کرد و نوشت: عراق کشوری است که پتانسیل های بلندمدت برای همکاریهای اقتصادی دارد و سرمایه گذاری در آن سودآوری زیادی دارد.

عراق کشوری ثروتمند

دومین  دلیل هم حجم بالای ذخایر انرژی درعراق است. ضمن اینکه بخش زیادی از ذخایر نفتی در این کشور هنوز کشف نشده است و فرصتهای زیادی برای کار و سودآوری در اختیار شرکای عراق قرار می‌دهد.

«اویل ریالیستیک» در این زمینه نوشت: حجم بالای ذخایر نفت و گازطبیعی درعراق نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازارعراق دارد.عراق پنجمین کشور دنیا از نظر حجم ذخایر تایید شده نفت است ولی برای بهره‌برداری از این ذخایر باید سرمایه گذاری زیادی در بازسازی زیر‌ساخت های آسیب دیده و تکمیل زیرساختهای مرتبط با صنعت نفت انجام شود. 

وزارت خارجه امریکا نوشت: شرکت های امریکایی این فرصت را دارند که در بخش امنیتی، انرژی، محیط زیست، ساختمانی، بهداشت، کشاورزی و زیرساخت های صنعتی سرمایه گذاری کنند.

در واقع شرکت های امریکایی تنها برای خرید یک ریگ نفتی به عراق نمی‌روند؛ بلکه در پروژه‌هایی سرمایه گذاری می کنند که در بلندمدت می توانند از منافع آن بهره‌مند شوند و همین مساله برای شرکت های امریکایی جذاب است.

از طرف دیگر، شرکت های غربی که وارد بازار عراق می‌شوند؛ می‌توانند از چارچوبهای عادی سرمایه گذاری خارجی خارج شوند و از هر روشی که بیشترین منفعت را بدست می‌آورند استفاده کنند.

سرمایه گذاران صبور

سایت «اویل پرایس» نوشت: سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری درعراق پیش‌قدم می‌شوند که هم افق دید بلندمدت دارند و هم به اندازه کافی صبورهستند و تا رسیدن سرمایه گذاری به سوددهی صبر می‌کنند.  بنابراین با وجود اینکه بازارهای پراسترسی از قبیل عراق برای تعداد زیادی از سرمایه گذاران بازار مناسبی نیست؛ ولی وجود این بازارها و سودآوری سرمایه گذاران در آنها این درس را به فعالان اقتصادی می‌دهد که باید از فرصتهای موجود استفاده کرد و همیشه به دنبال چارچوب‌های شناخته شده و قدیمی سودآوری در فرایند سرمایه‌گذاری نبود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن