وزارت نفت و پتروشیمی­‌ها نباید با هم تقابل کنند

رئیس هیئت مدیره هلدینگ انرژی تاپیکو درباره قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها معتقد است با سیاست‌گذاری یکپارچه و واحد، می­‌توان شرایط برد – برد ایجاد کرد؛ به­‌گونه‌ای که منافع مشترک و مطلوب برای بازیگران مختلف ایجاد شود، نه اینکه یک طرف بازنده و دیگری برنده باشد.

مهندس سیدعماد حسینی در گفتگو با خبرنگار انرژی امروز، با اشاره به اینکه «وقتی درباره قیمت‌گذاری خوراک صحبت می‌کنیم در واقع منافع دو بخش اقتصادی مطرح است»، تصریح کرد: وزارت نفت منافع خودش را در بالا بردن قیمت‌ها می‌بیند و نمی­‌تواند از منافع خود چشم پوشی کند و  از طرف دیگر، چون اکثر پتروشیمی‌های کشور خصوصی یا خصولتی هستند، منافع خود و رقابت­‌های منطقه‌ای را در نظر خواهند گرفت.

معاون پیشین وزارت نفت با بیان اینکه «تبعات خصوصی‌سازی‌هایی که در کشور اتفاق افتاد، تعیین نرخ خوراک را دچار چالش بزرگی کرد»، ادامه داد: در تمام کشورهای منطقه‌­ای که خوراک ارزان‌تر برای پتروشیمی‌هایشان دریافت می­‌کنند افزایش یا کاهش قیمت خوراک بسیار مهم است؛ چون برای تولیدشان هزینه می‌کنند.

او با اشاره به مخالفت انجمن کارفرمایی پتروشیمی با افزایش قیمت خوراک، تصریح کرد: اگر هر دو طرف در این زمینه تمرکز نداشته باشند؛ این مشکلات و تفاوت آرا پیش خواهد آمد. اگر حوزه انرژی ما در ایران در جایی متمرکز باشد و اگر سیاست‌گذاری کلان در حوزه انرژی داشته باشیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهند شد.

بنابر اعلام سخنگوی اسبق کمیسیون انرژی مجلس، وزارت نفت نباید هرسال برای خوراک پتروشیمی‌­ها، قیمت متفاوتی تعیین کند. باید یک تصمیم‌گیری عالی و سیاست مناسب در حوزه انرژی داشته باشیم تا به طور کلی منافع انرژی کشور در نظر گرفته شود نه به طور خاص منافع نفت یا به طور خاص منافع پتروشیمی­‌ها درنظر گرفته شوند.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ انرژی تاپیکو با تاکید بر اینکه «نفت و پتروشیمی نباید با هم تقابل کنند»، گفت: باید سیاستگذاری واحد و یکپارچه‌­ای وجود داشته باشد تا با فراهم شدن زمینه­‌های مناسب برای تأمین منافع بازیگران مختلف صنعت پتروشیمی اعم از سیاست­گذاران دولتی و فعالان بخش خصوصی، روند این بازی اقتصادی در حالت برد – برد قرار گیرد. درواقع باید شرایط را به ­گونه ­ای هدایت کرد که منافع مشترکی وجود داشته باشد، نه یکی بازنده باشد و دیگری برنده، اما با توجه به اینکه در شرایط کنونی دو نهاد مقابل هم قرار دارند و هرکدام می‏‌خواهند که صرفا منافع خودشان بیشتر شود؛ حل این مشکلات به راحتی میسر نخواهد شد.

او با تأکید بر اینکه «صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران، باید صنعتی یکپارچه و در راستای حداکثرسازی منافع ملی درنظر گرفته شود»، بر سیاست­‌گذاری واحد در این­‌خصوص تأکید کرد و افزود: معتقدم با ایجاد الزامات شرایط سالم رقابتی، ثبات سیاست­گذاری‌­ها، پرهیز از بخشی­‌نگری­‌های مرسوم و باور تأمین منافع طرفین می‌­توان به نتایج بسیار مثبتی دست یافت تا در کنار رفع دغدغه‌­های وزارت نفت، فعالان بخش خصوصی صنعت پتروشیمی نیز به آرامش و ثبات اقتصادی مناسبی دست یابند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن