گازهای همراه فروزان بی‌هدف می‌سوزند

انتظار می‎رود شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره، حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‎های ملی به‌کارگیرند و مواضع قاطعانه‎ای اتخاذ کنند.

کانال تلگرامی از نفت چه خبر نوشت:

این روزها که صحبت از حمایت از سازندگان داخلی نقل و نقل هر محفل تصمیم گیری در نفت است، یک پرسش مهم در این میان باید پاسخ داده شود و آن اینکه این حمایت تا کجا و چه حدی باید ادامه پیدا کند؟ اگر اهمال و تعلل سازنده و شرکت ایرانی باعث شود که منافع ملی به چالش بیافتد و ضرر متوجه کشور شود چه؟ باید به هر طریقی باید حمایت کرد؟

به عنوان نمونه، شنیده ها حاکی است شرکت نفت فلات قاره ایران از عملکرد شرکت ایرانی در پروژه جمع آوری گازهای همراه نفت میدان فروزان بسیار ناراضی است و احتمال فسخ این قرارداد وجود دارد.

قرارداد فروش گازهای همراه نفت میدان فروزان، دومین قرارداد جمع آوری گازهای همراه نفت در مجموعه شرکت ملی نفت ایران بود که اوایل امسال بین شرکت نفت فلات قاره ایران و یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک ملت امضا و مقرر شد این شرکت ایرانی با پشتوانه مالی بانک ملت و با همکاری شرکت‎های معتبر داخلی و بین المللی، نخستین واحد FLNG کشور را در نهایت ظرف ٢۴ ماه پس از امضای قرارداد به بهره برداری برساند؛ این در حالی است که با گذشت حدود هشت ماه از امضای این قرارداد، اصلا  پیشرفتی حاصل نشده است.

این در حالی است که شرکت نفت فلات قاره ایران در حالی قرارداد فروش گازهای همراه نفت این میدان را با شرکتی داخلی امضا کرد که پیشنهادهای شرکت‎هایی از فرانسه، نروژ و کره نیز روی میز قرار داشت و البته بنا بر اخبار رسیده، نفت فلات قاره با توجه به نارضایتی از عملکرد شرکت ایرانی، مذاکرات خود را با شرکت های بین المللی متقاضی از سرگرفته است.

هم‎اکنون روزانه حدود 200 میلیون فوت مکعب گاز در میدان فروزان سوزانده می‎شود و با توجه به عملکرد نامناسب شرکت طرف قرارداد نفت فلات قاره، به نظر می‎رسد این روند ثروت‎سوزی به این زودی‎ها متوقف نخواهد شد.

بی تردید تکیه بر توان داخلی و گسترش همکاری با شرکت های ایرانی به خصوص در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است اما منافع ملی در هر شرایطی حرف نخست را می زند؛ به این ترتیب انتظار می‎رود شرکت ملی نفت و شرکت نفت فلات قاره، حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از اتلاف سرمایه‎های ملی به‌کارگیرند و مواضع قاطعانه‎ای اتخاذ کنند.

جمع‎آوری گازهای همراه نفت فروزان، علاوه بر این‎که گام بلندی در مسیر حفاظت از محیط زیست است، می‌تواند زمینه‎ساز راه‎اندازی نخستین واحد مایع‎سازی گاز در دریا (FLNG) نیز در کشور باشد؛ موضوعی که شرکت ملی نفت ایران بسیار بر آن تاکید دارد.

این یک نمونه است. در شرکت پایانه های نفتی هم از این دست پروژه ها هست که سازندگان و شرکت های ایرانی پروژه را معطل کرده اند و دست شرکت نفت در این مورد بسته شده است.

در این موارد لازم است با راه اندازی نهاد داوری در تشکل های غیر دولتی بررسی های لازم صورت گیرد تا هم حمایت کردن از سازندگان حرفه ای موثر و مطلوب به پیش رود و هم اینکه بابت اهمال وناتوانی یک شرکت ضرری متوجه کشور نشود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن