طرح بازگشت کارت سوخت را به صحن می‌آوریم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «حذف کارت سوخت اشتباه بوده است»، گفت: ما طرح فوریتی به کمیسیون انرژی آورده ایم که دوباره کارت سوخت به چرخه عرضه سوخت وارد شود.

 هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز تاکید کرد: بر همین اساس، حال که اقدام به حذف کارت سوخت صورت گرفته ما تلاشمان را می‌کنیم که آن را بازگردانیم. دلایل ما هم همان است که بسیاری از صاحب نظران به آن اشاره کرده اند.

وی در ادامه افزود: از جمله آثار وجود کارت سوخت، این است که مصرف واقعی را در مملکت نشان می‌دهد و پس از شفاف سازی طبیعتا می‌توان جلوی قاچاق را گرفت.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه «استفاده از کارت سوخت یکی از بهترین تجربیات حوزه نفت و انرژی بوده است»، تصریح کرد: استفاده از کارت سوخت موجب می شود که مصرف سوخت واقعی و واردات کمتر شود. اگر این کارت سوخت در حوزه عرضه مورد استفاده قرار نمی‌گرفت؛ میزان واردات ما روزانه به 90 میلیون لیتر می‌رسید. حال خدارا شکر هشت یا 9 میلیون لیتر واردات داریم. همچنین خیلی از اطلاعات مصرف سوخت با استفاده از این کارت‌ها قابل جمع‌آوری است.

وی در ادامه به موضوع دو نرخی شدن، قیمت سوخت اشاره و تاکید کرد: دونرخی شدن، موضوعی بود که مجلس قبل بسیار پیگیرش بود که هم کارت سوخت و هم دونرخی بودن سوخت، باقی بماند. البته بر مبنای آن دست دولت باز بود که یکی از نرخ‌ها را بی‌اثر می‌کند. حال که تک‌نرخی شده است، باید قیمت متناسب شرایط اقتصادی کشور باشد.

خادمی همچنین افزود: اگر قیمت نفت بالا برود؛  طبیعی است که قیمت بنزین و گازوئیل هم بالا می‌رود و بر همین اساس در صورت تک‌نرخی بودن  جامعه با مشکل روبرو می‌شود در چنین شرایطی بار دیگر موضوع سوبسید و انتقادات سابق مبنی بر عدم تعادل مطرح می‌شود.

وی در تشریح این موضوع گفت: به عبارتی آنکه پنج ماشین دارد و آنکه ماشین ندارد؛ به یک چشم دیده می‌شوند و بحث های 10 سال گذشته دوباره مطرح می‌شود. اگر دونرخی می‌ماند، شرایط خیلی بهتر بود منتها دولت باید در بی اثر کردن یکی از نرخ‌ها دستش باز می‌ماند.

این عضو کمیسیون انرژی در پایان تاکید کرد: ما در کمیسیون انرژی روی بازگشت کارت سوخت گفت‌وگو کرده‌ایم و بر آن در قالب طرح تاکید بسیار شده و تایید هم شده است و  به‌زودی طرحی برای ارائه به صحن در دستور کار قرار می‌گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن