آغاز بهره‌بردای از خط لوله صلح از پایان سال 2017

مونا مشهدی رجبی، خبرنگار بین الملل انرژی امروز

خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان بعد از مدتها مطالعه و سالها تعلیق در اجرا بالاخره در سال 2017 میلادی تکمیل می‌شود و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. احداث این خط لوله برای تامین نیاز گاز پاکستان ضروری است.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، با وجود  فعالیتهای اکتشافی و استخراجی گسترده در صنعت نفت و گاز طبیعی در پاکستان که منجر به 90 کشف جدید ظرف سه سال شد ولی هنوز نیاز انرژی این کشور تامین نشده است و پاکستانی ها چشم به خط لوله گاز ایران –پاکستان دوخته اند.

هم اکنون پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که بالغ بر یک دهه از شروع مذاکرات و احداثش گذشته است در مرحله حساسی قرار دارد و مقامات پاکستانی انتظار دارند به دلیل قراردادهای گازی گسترده‌ای که با ایران امضا کرده اند، این خط لوله در سال 2017 میلادی به بهره‌برداری برسد.

روزنامه «پاکستان تودی» دراین زمینه  نوشت: احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان با چالشهای زیادی روبرو شد و این پروژه بیش از یک دهه طول کشید ولی به نظر می‌رسد که ما به پایان راه نزدیک شده‌ایم. انتظار می‌رود در انتهای سال 2017 میلادی بهره‌برداری از این خط لوله آغاز شود و کمبود گازطبیعی پاکستان از طریق گاز صادراتی ایران تامین شود . پروژه ای که برای هر دو طرف منفعت زیادی دارد.

کسری گاز در پاکستان

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در مصاحبه ای با روزنامه «پاکستان تودی» گفت: در فصل آخر سال 2016 میلادی کمبود عرضه گاز طبیعی پاکستان نسبت به میزان تقاضا در این کشور برابر با 4 میلیارد فوت مکعب در روز بود. به عبارت بهتر پاکستان روزانه به 8 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی نیاز داشت  ولی تنها 4 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در هر روز به این کشور عرضه شد. در نتیجه  این کمبود بسیاری از صنایع در پاکستان با بحران روبرو شدند. بنابراین پاکستان چاره ای جز تسریع در اجرای پروژه انتقال گاز از ایران ندارد در غیر این صورت در تایمن نیاز انرژی خود با بحران روبرو می شود.

مقامات رسمی دولت پاکستان اعلام کرده اند« از مدتها قبل مذاکره برای  توافق دو کشور بر سر  حجم وقیمت گاز وارداتی از ایران به پاکستان آغاز شده است». باید در نظر داشت ضرورت ایجاد این خط لوله بین ایران و پاکستان از  نیمه دهه 1950 میلادی مطرح شد و از همان زمان هم مذاکرات پراکنده‌ای در این زمینه انجام شد ولی در سال 2017 میلادی بالاخره پروژه‌ای قدیمی و ضروری به بهره برداری می رسد. قرار بر این است که تکمیل زیر ساختهای این  پروژه و ساخت خط لوله با کمک شرکتهای چینی انجام شود.

جزییات این پروژه

چهارچوب اظهارنامه  بین دولتی برای این قرارداد در روز 24 می سال 2009 میلادی توسط مقامات دولتی ایران و پاکستان امضا شد ولی توافق نهایی بر سر جزییات در ژوین سال 2009 میلادی بدست آمد. در روز 28 می سال 2010 میلادی دولت پاکستان ضمانت نامه  لازم برای اجرای پروژه را تهیه کرد و در 11 آوریل سال 2011 میلادی کار مشاوران اقتصادی و  فنی روی این پروژه آغاز شد.

بالاخره تمامی جزییات فنی و نحوه اجرای کار در روز 8 سپتامبر سال 2012 میلادی نهایی شد. قرار بر این شد که خط لوله ای با قطر 56 اینچ  از «حوزه گاز پارس جنوبی» در ایران به سمت منطقه ای به نام «نوابشاه » در پاکستان برود. طول این خط لوله 1931 کیلومتر خواهد بود که 1150 کیلیومتر آن در ایران و 781 کیلومتر در پاکستان واقع شده است. با گازی که از طریق این خط لوله به پاکستان صادر می‌شود 4 هزار مگا وات برق تولید می‌شود و هزاران فرصت شغلی در پاکستان ایجاد  خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن