خطوط طویل انتقال برق و گاز عامل اصلی هدررفت انرژی در ایران

مسئول دفتر انرژی، صنعت، معدن مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که مدت‌ها پیش الزامات تدوین طرح جامع انرژی در کشور محسوس بوده و به همین دلیل مجلس به دولت تکلیف کرده که هر چه زودتر این طرح را تدوین و به پارلمان‌نشینان ارائه کند.

فریدالدین دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی امروز افزود: تاکنون مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه مطالعات بین‌المللی تحقیقات انرژی، تحقیقاتی را در قالب طرح جامع انرژی کشور انجام و منتشر کرده‌اند اما به دلیل اینکه آنها از توان اجرایی طرح‌ها برخوردار نبودند، مجلس دولت را مکلف به تدوین طرح جامع انرژی کشور کرده است.

وی ادامه داد:‌در کشور ما انرژی به معنی عام انرژی گاز تلقی می‌شود این در حالی است که بسیاری از استان‌ها از ظرفیت‌های دیگری برای انرژی‌رسانی برخوردارند.

این مسئول مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: سیاست کلی انرژی‌رسانی در کشور به صورتی است که فارغ از اینکه آیا انتقال انرژی در قالب خطوط انتقال گاز مقرون به صرفه است یا خیر؟ سریعا خطوط انتقال گاز را احداث می‌کنیم و انرژی‌رسانی را تنها با گاز انجام می‌دهیم.

وی توضیح داد: به دلیل این تعریف و عملکرد در حوزه انرژی از مدت‌ها پیش موضوع تدوین طرح جامع انرژی در کشور مطرح شد ومجلس هم اخیرا این خواسته را به دولت تکلیف کرد.

دهقان گفت: یکی از مهم‌ترین علل پرت انرژی و هدررفت نیرو و سرمایه در کشور مربوط به استفاده از خطوط انتقال طولانی گاز یا شبکه طویل انتقال برق است و هزینه‌های زیادی در این راستا صرف و به هدر می‌رود.

وی توضیح داد: درحالیکه دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های بومی مثل ظرفیت‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد از هدررفت سرمایه انسانی و مالی جلوگیری کند و امنیت بیشتری را نیز در حوزه انرژی برقرار سازد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن