مناقشه گازی ایران و ترکمنستان سیاسی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مناقشه گازی میان کشورمان و ترکمنستان سیاسی نیست؛ بلکه موضوعی فنی و مالی است.

به گزارش انرژی امروز، بهرام قاسمی در نشست خبری گفت: همکاری‌های ایران و ترکمنستان در حوزه گاز موضوع جدیدی نیست و به سال 75 بازمی گردد که نخستین همکاری‌ها را آغاز کردیم.

او افزود: در سال 85 دوباره به نقطه خاصی از این نوع همکاری‌ها رسیدیم که طرف ترکمن، قیمت‌ها را افزایش داد و ما هم تحت شرایطی پذیرفتیم.

قاسمی گفت: مذاکرات در دوران اخیر نیز در جریان بود و برای ما هم در نگاهی خوشبینانه مطرح بود که بتوانیم به نتایج و تفاهمات لازم برسیم.

او افزود: در عین حال این تصور را نیز مدنظر داشتیم که نتوانیم به تفاهم برسیم و بر این اساس، وزارت نفت و شرکت ملی گاز تمهیدات لازم را برای این بعد از بدبینی مدنظر داشتند و با این فرض که تفاهمی نشود از نظر فنی و توزیع گاز بویژه در مناطق شمالی، تمهیدات لازم را فراهم کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: به هرحال میزان گاز دریافتی از ترکمنستان در مقایسه با تولید داخل حدود 2 تا 3 درصد بیشتر نیست که با مقداری صرفه جویی قابل جبران است.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: با درایتی که وجود خواهد داشت دو کشور همسایه بتوانند به شکل مرضی الطرفین به تفاهم لازم برسند.

او افزود: همانطور که شرکت ملی گاز اعلام کرد جای نگرانی نخواهیم داشت، این موضوع قابل جبران است اما امیدواریم مذاکرات در فضایی بهتر پیگیری شود و آنچه مربوط به حقوق ماست طرف ترکمن بپذیرد و ؛گفتگوها به ثمر برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن