بازار نفت سال نو را با افزایش قیمت شروع کرد

 قیمت نفت در اولین ساعات بازگشایی بازارها در سال ۲۰۱۷، کار خود را با افزایش شروع کرد. قیمت نفت در سال ۲۰۱۶، با توافق اوپکی‌ها بر سر طرح کاهش تولید نفت، بیشترین رشد سالانه از ۲۰۰۹ تاکنون را تجربه کرد.

به گزارش رویترز، با آغاز سال ۲۰۱۷ همه نگاه در بازار نفت به اجرای دقیق معامله نفتی به دست آمده در نشست اوپک، دوخته شده است.

کویت که ریاست کمیته وزارتی برای نظارت بر اجرای توافق نفتی را برعهده دارد؛ اعلام کرده که تولید نفت خود را ۱۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و آن را به ۲.۷۵ میلیون بشکه در روز رسانده است.

وزیر نفت عراق نیز گفته است که کشورش پیاده‌سازی طرح کاهش تولید نفت را آغاز خواهد کرد و تولید نفت‌خام‌های سنگین و متوسط خود را کاهش می‌دهد.

طبق توافق به دست آمده در وین، قرار بوده که کشورهای عضو اوپک از ابتدای ژانویه تولید نفت خود را جمعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

در ابتدای سال ۲۰۱۷، سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا در بیشترین میزان فصلی در بیش از سه دهه گذشته قرار دارد و تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا نیز افزایش یافته و اندکی کمتر تعداد دکل‌های حفاری نفتی این کشور در ابتدای سال ۲۰۱۶ است. این تحولات نشان می‌دهد که مازاد عرضه نفت همچنان در بازارها وجود دارد و اوپک از بین بردن این سطح از مازاد عرضه را نشانه گرفته است.

لیبی یکی از کشورهای عضو اوپک که از طرح کاهش تولید نفت معاف شده، از روز یک‌شنبه تولید نفت خود را افزایش داده و آن را به ۶۸۵ هزار بشکه در روز رسانده است. تولید نفت لیبی در ماه دسامبر ۶۰۰ هزار بشکه در روز بوده است.

روسیه نیز که طبق توافق به دست آمده بین غیراوپک و اوپک قرار است تولید نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، در ماه دسامبر ۱۱.۲۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

در حال حاضر نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با افزایش ۳۰ سنتی در ۵۴ دلار و ۲ سنت به ازای هر بشکه مبادله می‌شود.

قیمت نفت خام برنت نیز با افزایش۳۱ سنتی به ۵۷ دلار و ۱۳ سنت به ازای هر بشکه رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن