پیمانکاران خارجی باید مجاب شوند که از تجهیزات داخلی استفاده کنند

نسیم خانه‌زرین، خبرنگار حوزه نفت «انرژی امروز»

معاون پیشین امور مهندسی وزارت نفت معتقد است حضور پیمانکاران خارجی نه‌­تنها نباید باعث شود که ظرفیت‌های ساخت داخل نادیده گرفته شوند، بلکه پیمانکاران خارجی‌باید مجاب شوند که از تجهیزات ساخت ایران، حداکثر استفاده را داشته باشند.

سیدعماد حسینی در گفتگو با «انرژی امروز» دلیل برون‌سپاری پروژه‌ها به پیمانکاران خارجی را تحلیل کرد و گفت: توجه به توان ساخت داخل، موضوعی دوسویه است و نمی‌توان به آن تک‌بعدی نگاه کرد؛ ابتدا باید دید ظرفیت پیمانکاران داخلی ما چقدر است و از لحاظ تجهیزات و دانش فنی چقدر موفق عمل کرده‌اند و مگاپروژه‌هایی همانند فازهای مختلف پارس جنوبی و پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در چه بازه زمانی تحویل داده می‌شوند.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ انرژی تاپیکو ادامه داد: موضوع دیگر این است که با توجه به تأمین مالی بسیاری از پروژه­‌ها از منابع داخلی، به الزامات مهندسی ارزش در روند اجرایی پروژه‌­ها ازجمله زمان، قیمت و کیفیت تا چه اندازه توجه می­‌شود و در مقایسه با پیمانکاران خارجی، عملکرد پیمانکاران ایرانی در چه حد و انداز‌ه‌هایی قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه «منابع ملی ما نباید از بین برود»، گفت: با وجود ظرفیت‌های پیمانکاری خوبی که در کشور وجود دارد، در شرایط فعلی پروژه‌های کلان متعددی با مشکل مواجه است، اما در برخی موارد مانند اعمال تحریم‌ها، ناگزیریم تحریم‌ها را دور بزنیم و هزینه بدهیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های بهتری استفاده کنیم؛ گاهی برای پروژه‌ای چهار برابر هزینه می‌کنیم اما این رضایت در پایان کار وجود دارد و به نتیجه مناسبی در مقایسه با تعطیلی پروژه‌­ها رسیده‌ایم.

معاون سابق وزیر نفت تصریح کرد: می‌توانیم از پیمانکاران خارجی استفاده کنیم و پیمانکاران داخلی را در کنار پیمانکاران بزرگ قرار دهیم تا در کنار آنها دانش فنی و مهارت­های مدیریتی را بیش از گذشته بیاموزند تا اگر در آینده پروژه‌ای داشتیم بتوانیم پروژه را به نیروهای داخلی خود بسپاریم.

او تاکید کرد: استفاده از پیمانکاران خارجی نباید باعث شود که ظرفیت‌هایی که در داخل به هر نحوی ایجاد شده‌اند نادیده گرفته شوند و حتما باید پیمانکاران خارجی مجاب شوند که از تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند.

حسینی در پاسخ به این سؤال که «آیا تجهیزات داخل کیفیت لازم را دارند؟» گفت: بعضی تجهیزات ما کیفیت لازم را دارند حتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود و شرایط استفاده از آن بستگی به استانداردهای مدنظر و علائق مالی و سیاسی پیمانکار استفاده‌کننده دارد.

رئیس هیات‌مدیره هلدینگ انرژی تاپیکو افزود: روح IPC یا نسل جدید قراردادهای نفتی هم همین است که ما وقتی می‌توانیم پروژه را به شرکتی بدهیم که به لحاظ زمان، کیفیت و قیمت، پروژه را در شرایط مناسب­‌تری به سرانجام می­‌رسد، چرا و با چه توجیه فنی و اقتصادی، باید آن را به پیمانکار داخلی بدهیم که علاوه‌­بر پرداخت­‌های بیشتر که گاهی به چهار برابر نیز رسیده، زمان صرف شده نیز بسیار طولانی­‌تر شود و درواقع، توجیه اقتصادی واقعی پروژه از بین برود.

حسینی در پاسخ به چرایی انتقادهای متعدد مخالفان نسل جدید قراردادهای نفتی، تصریح کرد: متاسفانه ابعاد مختلف این مورد به‌خوبی تشریح و تبیین نشده است و منتقدان، بیشتر ظاهر قضیه را دیدند و نحوه برخورد آنها مناسب و منصفانه، البته مسوولان مرتبط در وزارت نفت هم می‌­توانستند با گسترش بیشتر سطح تعاملات با منتقدان، افراد و جناح‌های مختلف سیاسی مخالف را بهتر توجیه کنند.

معاون سابق وزیر نفت با بیان عقب­‌ماندگی‌­های ایران در پارس جنوبی در مقایسه با عملکرد قطر در سالیان گذشته، افزود: سال‌هاست که 30 فاز پارس جنوبی را نتوانسته­‌ایم راه‌اندازی کنیم و برهمین­‌اساس، ضروری است که تمامی مسوولان و افراد دست­اندرکار از هر جناح و گروه سیاسی، متوجه این موضوع باشند که سیاست کنونی وزارت نفت برای بهره‌­برداری کامل فازهای پارس جنوبی، نیازمند حمایت است تا براساس برنامه­‌ریزی­‌های انجام شده تا در آیندۀ نه­‌چندان دور، تمام فازهای پارس جنوبی به بهره­‌برداری برسند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن