ایران نصف ذخایر خود روی کشتی‌ها را فروخت

براساس گزارش اختصاصی‌ای که دقایقی قبل خبرگزاری رویترز منتشر کرد، ایران نیمی از نفت‌های انباشه‌دشه در دوران تحریم را که در شناورها و نفکش‌های این کشور نگهداری می‌شدند به مشتریان نامعلومی در آسیا و اروپا فروخته است. 

براساس این گزارش که منبع استناد اعداد آن داده‌های مؤششات ناظر بر نفتکش‌ها و داده‌های معاملاتی هستند، ایران در آغاز اکتبر 2016 (مهرماه 95) در حدود 29 6 میلیون لیتر نفت خام در تانکرهای خود ذخیره کرده بود که تا امروز تنها 16 4 میلیون بشکه از آن موجود است. این ذخایر براسا داده‌های موجود بین‌المللی که به تأیید رسمی وزارت نفت ایرن نرسیده است، در ابتدای سال 2016 در حدود 29 7 میلیون بشکه بود و از آن زمان تا ماه اکتبر تغییر خاصی نداشت اما با بالارفتن قیمت نفت و قوت گرفتن یک توافق کاهش تولید و عرضه در اوپک، ایران نیمی از ذخایر خود را در بازار فروخته و بخشی از سهم از دست رفته بازار خود را زنده کرده است. 

رویترز توافق اخیر اوپک و دست‌یابی به حق استثنایی برای تولید نفت را برای ایران یک پیروزی بزرگ نامیده که در سایه آن ایران می‌تواند بخشی از آنچه در دوران تحریم‌ها از دست داده را دوباره به دست بیاورد. استثنا شدن ایران از توقف افزایش تولید و مبنا قرار دادن تولید قبل از تحریم برای این کشور، در مقابل رقبای منطقه‌ای و جهانی‌اش یک برگ برنده محسوب می‌شود. 

داده‌های مؤسسات ناظر بر نفتکش‌ها نشان می‌دهد که از مجموع ناوگاه 60 نفتکشی‌ای که دولت ایران در اختیار دارد، اکنون تنها 12 تا 14 نفتکش حامل نفت ذخیره شده هستند و بقیه آزادند. در تابستان امسال تعداد نفتکش‌های آزاد 30 فروند برآورد می‌شد. وزارت نفت ایران به تماس رویترز برای تأیید یا تکذیب این خبر پاسخ نداده است اما منابع تجاری نفت معتقدند که ایران طی سه‌ماه پایانی سال 2016 میلادی توانسته 13 میلیون بشکه نفت خود را به کشورهای چین، هند، کره جنوبی، فرانسه و ایتالیا بفروشد و اکنون به‌دنبال بازاریابی در منطقه بالتیک و اروپای شرقی‌ست تا آنچه را در رقابت با عربستان در آسیا از دست داده، در اروپا احیا کند. 

به گزارش کانالا تلگرامی #ازنفت‌چه‌خبر قرار کاهش سقف تولید اوپک از ابتدای سال 2017 (یک هفته قبل) اجرایی شده و تعهد دهندگان این سازمان و تولید کنندگان خارج از سازمان که با این پیمان همراهی کردهاند، در حال کاهش آرام تولید نفت خود هستند تا به هدف حذف 1 8 میلیون بشکه نفت مازاد در بازار برسند. 

رویترز در گزارش خود یادآور شده است که ایران منابع خشکی کافی رای ذخیره‌سازی نفت خام در اختیار دارد و از سوی دیگر بخشی از 13 میلیون بشکه نفت فروخته شده، نفت فوق‌سبک و مرغوب این کشور بوده است. از سوی دیگر با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های بیمه بین‌المللی همکاری خود با نفت‌کش‌های ایران را ازسر گرفته‌اند که این موضوع دست تهران را برای انتقال نفت‌هایش به نقاط دیگر دنیا و انتقال نفتکش به نفتکش به جای نگهداری روی شناورها، باز کرده است و این نیز پیروزی‌ای دیگر برای ماه‌های اخیر ایران محسوب می‌شود. 

منبع: رویترز

مترجم: بهزاد احمدی‌نیا

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن