با طرح جامع انرژی جلوی موازی‌کاری دستگاه‌ها گرفته می‌شود

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «ما در حوزه انرژی نیاز به سیاست گذاری دقیق و کارآمد داریم»، تصریح کرد: ضرورت طرح جامع انرژی در نگاه اول جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه هاست.

حسین امیری‌خامکانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز گفت: در برنامه ششم به دنبال آن هستیم که در حوزه انرژی قوانین مناسبی تدوین شود. بر همین اساس در کنار قوانین در بعد اختصاصی به دنبال پیگیری طرح جامع انرژی هستیم.

وی در ادامه افزود: مجلس وزارت نفت و نیرو را مکلف به تدوین طرح جامع انرژی کرده است. البته این طرح در برنامه پنجم توسعه نیز وجود داشت و قرار بود دولت سند راهبردی توسعه انرژی را تدوین کند و به مجلس بیاورد؛ اما تا پایان برنامه پنجم چنین لایحه‌ای به دست مجلس نرسید.

 نایب‌رییس کمیسیون انرژی با اشاره به  اینکه دولت اخیرا سند راهبرد را در هیات دولت تصویب کرده است، گفت: این سند مستقیما به دستگاه‌ها ابلاغ شده است اما در برنامه پنجم قرار بر تدوین لایحه‌ای به مجلس بود. در برنامه ششم پیش‌بینی شده که دولت، وزارت نفت و وزارت نیرو طرح جامع را تدوین کنند

امیری خامکانی درباره ضرورت وجود چنین طرحی تصریح کرد: ضرورت این کار در نگاه اول جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه هاست. ما در حال حاضر شورایعالی انرژی و بسیاری دستگاه‌ها داریم که در این حوزه به صورت موازی کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری انرژی مدون نیست، گفت: اینکه ما از چه حامل های انرژی باید در مناطق مختلف استفاده کنیم و هر کدام در کجا استفاده شود، قیمت گذاری ها، سوخت بخش های مختلف و یا حتی استفاده از کارت یا عدم استفاده از کارت و سایر موضوعات مرتبط با این حوزه نیازمند توجه دارد و باید به آن پرداخته شود و برای ادامه راه طرحی تدوین شود.

نماینده مردم زرند و کوهبنان  تصریح کرد: آنچه از طرح جامع انرژی انتظار می رود این است که دولت یک سیاست مدون در تولید، مصرف حامل های مختلف انرژی، انرژی های سوختی، انرژی های تجدد پذیر و نو  داشته باشد. همچنین سند انرژی های کشور در فصول مختلف همه نیازمند دستور العمل است.ضمن اینکه همه این موارد نیازمند جایی برای پیگیریی و استاندارد سازی دارد. پس با در کنار هم گذاشتن این موارد ترسیم چشم اندازی باشد از آنچه ما به دولت مکلف کردیم، دشوار نخواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه دولت برای این طرح ضرورتی بر ارائه لایحه ندارد، تاکید کرد: در برنامه پنجم قرار بود لایحه تقدیم مجلس شود اما در برنامه ششم صرف تدوین از سوی دولت کافی است. مگر اینکه خلا قانونی در زمینه ای وجود داشته باشد که آن زمان دولت می تواند  لایحه مجلس بیاورد. امیدواریم این طرح هم مانند طرح جامع آب و محیط زیست تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن