تزریق 45 میلیارد دلار به پروژه‌های شیل امریکای شمالی

در سال 2016 میلادی 58 میلیارد دلار سرمایه برای  توسعه منابع طبیعی در دنیا سرمایه گذاری شد که نسبت به سال قبل از آن با کاهش 16 میلیارد دلاری همراه بود. این سرمایه‌گذاری از طریق راه اندازی 70 موسسه و مرکز تامین مالی پروژه‌های توسعه منابع طبیعی در دنیا تامین شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، این سرمایه در بخش‌های کشاورزی، فلزات و معادن، آب، انرژی و منابع طبیعی  صرف شده است ولی 88 درصد از کل این منابع مالی که رقمی معادل 51 میلیارد دلار امریکا است تنها به بخش انرژی فسیلی اختصاص داشته است. نکته جالب توجه اینجاست که از 51 میلیارد دلاری که در بخش انرژی سرمایه‌گذاری شده بود بالغ بر 78 درصد در توسعه بخش نفت و گاز طبیعی در امریکا و کانادا صرف شده است و نتیجه این سرمایه‌گذاری را می‌توان در افزایش توان تولید و افزایش شمار پروژه‌های نفتی در این دو کشور در سال 2017 دید.

احیای صنعت نفت امریکا

«اویل پرایس» در این زمینه نوشت: منابع مالی که برای توسعه تولید نفت شیل در امریکا و کانادا صرف خواهد شر بالغ بر 45 میلیارد دلار است. این سرمایه‌گذاری کلان می‌تواند زمینه را برای افزایش بی‌سابقه توان تولید در امریکا و کانادا فراهم کند ولی این تنها آغاز راه است. صنعت نفت امریکا در سال 2017 به دلیل  روی کار آمدن دونالد ترامپ و تلاش وی در افزایش تولید نفت رشد و توسعه را تجدبه خواهد کرد. حال سوال این جاست که این روزهای خوش صنعت نفت در امریکا چه تاثیری روی قیمت جهانی نفت خواهد داشت؟

«مارکت واچ» این مساله را از منظری دیگر بررسی می‌کند و می‌نویسد: افزایش تزریق منابع مالی به صنعت تولید نفت شیل سبب می‌شود تا  تولید نفت در امریکا و کانادا رشد کند. رشد تولید و افزایش عرضه به معنای افزایش فشار در جهت کاهش قیمت است و می‌تواند تمام تلاش اوپک در جهت تقویت قیمت در بازار جهانی را خنثی کند. بنابراین  تزریق این منابع مالی کلان در کنار روی کار آمدن رییس‌جمهوری که با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و افزایش  تولید نفت کارش را آغاز کرده است می‌تواند روزهای خوشی برای صنعت نفت امریکای شمالی ایجاد کند و مانع از افزایش قیمت نفت از مرز 65 دلار در بازار جهانی شود.

تزریق منابع مالی در سال‌های قبل

آمارها نشان می‌دهد افزایش تزریق منابع مالی در بخش‌های  مرتبط با منابع طبیعی  از سال 2010 تا کنون نوسانات زیادی داشت. در سال 2010 کل منابع مالی تزریق‌شده در این  بخش برابر با 36 میلیارد دلار بود و در سال بعد از آن به 32 میلیارد دلار رسید ولی در سال 2012  تزریق این منابع مالی به یکباره رشد کرد و به 52 میلیارد دلار رسید و در سال 2013 از مرز 65 میلیارد دلار گذشت. در سال 2014 کل سرمایه اضافه شده  به این بخش‌ها برابر با 59 میلیارد دلار بود و در سال 2015 به 74 میلیارد دلار رسید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن