حرکت امریکا در خلاف جهت توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها

در شرایطی که تمامی کشورهای صادرکننده نفت از کاهش تولید به منظور تاثیر گذاری روی قیمت صحبت می‌کنند، اداره اطلاعات انرژی امریکا پیش‌بینی کرد تولید نفت  امریکا در سال جاری میلادی  110 هزار بشکه در روز بیشتر از سال قبل خواهد بود و حتی امکان رسیدن افزایش تولید به مرز 150 هزار بشکه در روز  هم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل انرژی امروز، در ماه دسامبر سال گذشته صحبت از افزایش 80 هزار بشکه‌ای تولید نفت روزانه در امریکا در سال2017 میلادی بود ولی در گزارش‌های اخیر اعلام شد: «تولید در امریکا 110 هزار بشکه بیشتر از سال قبل می‌شود و به بالغ بر 9 میلیون بشکه در هر روز می‌رسد».

اداره اطلاعات انرژی امریکا  انتظار دارد: «در سال 2018 میلادی تولید نفت در این کشور با 300 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به سال قبل به 9.3 میلیون بشکه در هر روز برسد در حالیکه میزان تقاضا با 370 هزار بشکه در روز افزایش نسبت به سال جاری از مرز 20.22 میلیون بشکه در هر روز می‌گذرد».

در بخش دیگری از گزارش به احتمال افزایش بیش از 150 هزار بشکه‌ای  تولید نفت تا انتهای سال جاری نسبت به سال قبل اشاره شده و آمده است: اگر سرمایه‌گذاری درصنعت نفت امریکا رشد کند و دونالد ترامپ به حمایت از صنعت نفت ادامه دهد، تا انتهای سال جاری احتمال افزایش بیش از 150 هزار بشکه‌ای تولید نفت وجود خواهد داشت. این رشد تولید در امریکا به بازار نفت فشار می‌آورد و اجازه نمی‌دهد قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی به بالاتر از 60 دلار برسد.

اداره اطلاعات انرژی امریکا متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی را بین 50 تا 60 دلار در سال جاری پیش‌بینی و تاکید کرد: «این قیمت برای کشورهای مصرف‌کننده نفت قیمت مناسبی است اگرچه ممکن است تولیدکننده‌ها نتوانند با این قیمت نفت رشد بالای اقتصادی را تجربه کنند».این سازمان متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال 2017 میلادی را برابر با 52 دلار پیش‌بینی کرد و اعلام کرد متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی در سال 2018 میلادی برابر با 55 دلار خواهد بود.

این فشار روی بازار جهانی در جهت کاهش قیمت همزمان با سیاست کشورهای اوپک و غیر اوپک برای کاهش تولید وارد خواهد شد.

عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین تولید کننده اوپکی در این توافق و روسیه به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده غیراوپکی برای کاهش  تولید اعلام آمادگی کردند وعربستان در نظر دارد تولیدش  را بیش از میزانی که توافق شده کاهش دهد.

به نظر می‌رسد تلاش امریکا برای بیشتر کردن میزان تولید سنگ‌اندازی در مسیر  توافق سازمان اوپک باشد و حتی برخی از تحلیل‌گران از این سیاست امریکا به‌عنوان تلاشی برای وارد کردن ضربه اقتصادی به عربستان و روسیه نام می‌برند دو کشور اقتصادی وابسته به نفت دارند و رشد قیمت نفت می‌تواند زمینه‌ساز افزایش نرخ رشد اقتصادی و تقویت آنها در عرصه اقتصاد بین‌الملل شود؛ ولی اگر امریکا مانع افزایش قیمت نفت شود، این روزهای خوش برای عربستان و روسیه پیش نمی‌آید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن