چند نکته درباره انتصاب دو معاون جوان نفت

از دو روز پیش که خبر انتصاب دو معاون جوان توسط وزیر نفت منتشر شده؛ مباحث زیادی بین فعالان این حوزه در جریان است.

به گزارش انرژی امروز، طبق اخبار غیررسمی هفته آینده با حکم بیژن زنگنه وزیر نفت ، علیرضا صادق آبادی بعنوان معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و آیدین ختلان بعنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب خواهند شد.

دراین باره یکی از جوانان فعال در حوزه نفت در یادداشتی که ارسال کرده؛ به این نکات پرداخته است:

1- با توجه به دستور کتبی رییس‌جمهور در خصوص انتصاب دو معاون مشاور جوان و یک معاون زن، جناب آقای زنگنه می بایست به این تکلیف عمل کند و انجام دادند.

2- انتصاب معاونین حق وزیر است که با توجه به گزینه های جوان موجود برای تصدی این سمت آقای وزیر نفرات نامبرده را که از نزدیکان به ایشان بوده انتخاب کرده است. با توجه به حق وزیر برای این کار نمی توان ایشان را مورد سوال قرار داد که چرا این افراد انتخاب شدند و افراد دیگر انتخاب نشدند؟ هر چند که حق همه فعالان این حوزه است که پس از شروع به کار آنها عملکرد این افراد را پایش و عملکرد آ ن ها را مورد نقد قرار و سوال از خود آنها یا وزیر محترم قرار دهند.

3- نکته ای که در این انتخاب نهفته است بنظر اینجانب این است که «انتصاب جوانان» در چنین سمت هایی همیشه ریسک دارد و جناب وزیر با شناخت صد در صد از افراد منتخب به زعم خودشان میخواسته ریسک این کار را به کمترین حد ممکن برساند و با هماهنگی کاملی که بین این افراد و آقای وزیر وجود دارد احتمال انحراف از نظرات وزیر در اجرای سیاست های این دو حوزه بسیار پایین می آید. با توجه به پتانسیل آقای زنگنه انتظار می رود در سمت های حوزه بالادستی شرکت ملی نفت و گاز ریسک بیشتری انجام شود تا جوانان نیز در ان حوزه ها در سمت هایی قرار گیرند.

4- نکته دیگر در این انتصاب این است که بخش اعظمی از حوزه پایین دستی مطابق اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شده، و معاونین این دو حوزه اختیارات وسیعی در این دو حوزه در کل صنعت این دو بخش ندارند و لذا از این بابت هم انتصاب جوانان در این سمت ها به نسبت سمت های حوزه بالادستی ریسک کمتری دارد.

5- علیرغم اینکه از لحاظ دامنه اجرایی، بخش دولتی پایین دستی نسبت به بخش بالادستی کوچکتر است؛ اما تنوع در تصمیم گیری و ارتباط با مشتریان و اشتراک با بخش خصوصی در مجامع سهامداران پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و ادامه حرکت به سمت خصوصی سازی در این دو حوزه باعث می شود که نفرات منتصب شده افرادی باشند که کاملا و صد در صد با وزیر نفت هماهنگ باشند و انتصاب چنین افراد نزدیک به وزیر در این دو حوزه خیلی دور از ذهن نبوده است.

6- بنظر به جای سوال از وزیر در مورد چرایی انتصاب گزینه های انتخاب شده از بین گزینه های موجود، حق همه فعالان این حوزه است که اجازه دهند کار خود را شروع و با فراهم آوردن بستر کار،پس از شروع به کار آنها عملکرد این افراد را پایش و عملکرد آنها را مورد نقد قرار دهند و سوال از خود آنها یا وزیر محترم مطرح کنند و در پایان دوره به قضاوت عملکرد انها اقدام کنند. (در کشور ما در زمان انتخاب افراد همگان نسبت به آنها قضاوت می کنند اما پایان دوره فعالیت که زمان قضاوت و نقد است این کار به فراموشی سپرده می شود.)

7- نکته مهمی که افرداد منتصب باید بدانند این است که انتخاب آنها به منزله عدم صلاحیت سایر گزینه های جوان موجود نبوده و آنها نمایندگان نسل جوانی هستند که به مرحمت این افراد این دولت و این وزیر و حتی ایشان منتسب شده اند و می بایست به این رسالت پایبند باشند و در راه خود از همه نیروهای شایسته موجود استفاده کنند و به جوانگرایی بیش از پیش پایبند باشند و «جسارت و شجاعت» جوانی خود را بیش از گذشته در به کارگیری جوانان شایسته به عنوان معاونین و کارشناسان زیرمجموعه خود به کار بگیرند تا هم نسل جدیدی از افراد در صنعت نفت رشد نماید و هم این شکاف بین نسل جوان صنعت نفت از بین برود و در غیر این صورت، در پایان این دوره جایگاهی در رده مدیریتی صنعت نفت در بخش دولتی نخواهند داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن