ترامپ چالشی پیش‌روی اجرای برجام است

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «ترامپ و ریاست جمهوری او چالشی پیش پای کشور است»، گفت: دولت باید آمادگی چنین چالش ها و تصمیمات او را داشته باشد تا بتواند شرایط را مدیریت کند.

حسین امیری خامکانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی انرژی امروز گفت: منابع داخلی در رابطه با توسعه صنعت نفت کافی نیست و بنابراین، باید سرمایه های خارجی نیز جذب شود.

وی در ادامه افزود: پیش از اینکه تحریم‌ها به سمت نفت کشیده شود؛ منابع این حوزه رو به کاهش حرکت کرده بود.در آن زمان حتی تخصیص‌هایی که در بودجه  پیش‌بینی شده بود به‌درستی به این حوزه تزریق نمی‌شد و بیشتر به سمت یارانه‌ها و هزینه‌های جاری سوق پیدا می کرد.

نماینده مردم زرند و کوهبان در مجلس با بیان اینکه «تحریم‌های پی در پی، کاهش صادرات موجب شد که 14 5 درصدی که باید به صنعت نفت اختصاص پیدا می‌کرد، نیز کاهش یابد»،  تصریح کرد: پس از آن کاهش قیمت‌ها و کاهش سرمایه را شاهد بودیم. بنابراین، منابع صنعت نفت و انرژی نیز هم راستا با آنها کاهش پیدا کرد. با تصویب برجام و با فاصله زمانی، وزارت نفت و آقای زنگنه با دیپلماسی نفت توانست ساختار اوپک را به دوران پیش از تحریم‌ها بازگرداند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای پیشرفت و توسعه در حوزه نفت و انرژی باید منابع و سرمایه‌ها تامین شود. برای چنین کاری باید مسیر و رفتار مشخصی را در نظر بگیریم و فضا را مناسب کنیم. به‌ویژه حال که داماتو نیز تمدید شده است؛ ما باید بنا بر شرایط کنونی  و متناسب با آن فضا را برای جذب سرمایه خارجی آماده کنیم، همچنان که دولت باید آمادگی برخورد با موانع دیگر هم داشته باشد.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی  مجلس با بیان اینکه «ما با کشورهای خاص و با دیدگاه‌های متفاوت در شرایط خاصی مذاکره کرده‌ایم»، تصریح کرد: بر همین اساس طبیعی است که هر لحظه مشکل و موانعی در این زمینه پیش بیاید که این موضوع باید مدیریت بشود.

وی با بیان اینکه «در سال‌های اجرای برجام احتمالا این مشکلات از ناحیه امریکا به مراتب بیشتر خواهد بود»، گفت: این شرایط با روی کار آمدن ترامپ تشدید می‌شود. ترامپ با شخصیت ویژه و نحوه برخورد خاصش، موضوعی است که باید ایران برای کنترل اوضاع به آن توجه کند و آمادگی لازم برای واکنش‌ها و تمهیدات مناسب برای برنامه‌های او در نظر بگیرد.

امیری خامکانی در پایان تاکید کرد: ترامپ و ریاست جمهوری او چالشی پیش پای کشور است که باید مدیریت شود. توجه داشته باشید ما راهی جز این نداشتیم که هم برجام را پیش ببریم و هم اتفاقاتی که در مسیر آن پیش می آید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن