تردد شبانه 100 هزار کامیون در تهران

به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در آستانه روز هوای پاک با اشاره به توقف تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر سال جاری، گفت: به رغم وجود مخالفان و موافقان بسیار از بهمن ماه سال گذشته پیگیر این موضوع بودیم و در نهایت هم از اول مهرماه سالجاری توقف تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری اجرایی شد و هیچ مجوزی برای موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سوی سازمان محیط زیست صادر نشد. آلودگی پنج برابری موتورسیکلت‌ها

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه «هر موتور سیکلت پنج برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند، گفت: طبق آخرین آمار 11 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد دارند که حدود 3.5 میلیون آن در تهران است. با توجه به اینکه میزان تولید آلودگی هوا توسط هر موتورسیکلت تقریبا پنج برابر یک خودرو است، می توان گفت موتورسیکلت‌ها معادل حدود 55 میلیون دستگاه خودرو آلودگی تولید می‌کنند و این در حالی است که در کشور 18 میلیون خودرو وجود دارد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ما در سال‌های اخیر بیشترین میزان عملکرد را در اجرای مصوبات آلودگی هوا داشتیم و نتایج آن نیز هم اکنون قابل مشاهده است. معاینه فنی، کنترل کاتالیز و بهبود کیفیت خودروهای در حال تردد از جمله موضوعاتی مهمی است که مورد پیگیری و اجرا قرار گرفت. این مقام مسوول ادامه داد: امروز شاهد بهره‌برداری از سیستم سیمفا و اتصال 440 مرکز معاینه فنی خودرو به این سیستم هستیم. خوشبختانه ساختار معاینه فنی یکپارچه ایجاد شده است و عملکرد هم باید مطابق با این ساختار، اصلاح شود.جایگزینی 12 هزار و 500 تاکسی فرسوده در تهران متصدی درخصوص بحث خروج خودروهای فرسوده، گفت: از 20 دی سال گذشته بحث خروج تاکسی‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت و براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تا مهر ماه امسال 90 هزار تاکسی تعویض شود که به رغم تمامی چالش‌هایی که دولت با آن مواجه است تا امروز از 67 هزار مورد ثبت درخواست برای تعویض خودرو فرسوده، 37 هزار تاکسی نو تحویل شده است که 12 هزار 500 دستگاه آن مربوط به 15 هزار تاکسی فرسوده در تهران بوده و البته پیگیری رفع مشکل 2500 تاکسی فرسوده باقی مانده در تهران هستیم تا آن ها نیز با خودرو نو جایگزین شوند. پلمب 36 واحد صنعتی آلاینده هوا معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه منابع صنعتی نیز از جمله منابع مهم آلاینده هوای تهران محسوب می‌شوند، گفت: تاکنون دو اقدام خوب در زمینه کنترل منابع صنعتی صورت گرفته است. یکی از این اقدامات بحث پایش ضربتی است که در استان و شهر تهران آغاز کرده‌ایم و تعداد زیادی از صنایع را مورد پایش روزانه و شبانه قرار دادیم. وی اعلام کرد: طی 6 ماهه ابتدایی سال جاری و در طرح ضربتی پایش صنایع استان تهران، 5 هزار و 251 واحد پایش شده‌اند که از این میان 2300 واحد اخطار دریافت کردند، 831 واحد خود اظهاری داشتند، 145 واحد صنعتی آلاینده به دادگاه معرفی شدند و 36 واحد صنعتی آلاینده نیز پلمب شدند.

شهرداری‌ها عوارض آلایندگی را در مسیر اولویت‌های زیست محیطی هزینه کنند

وی با اشاره به بحث پرداخت عوارض آلایندگی از سوی صنایع آلاینده کشور گفت: بیش از 4 هزار واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده قرار دارند که دریافت عوارض آلایندگی ‌از آن‌ها منبع خوب درآمدی را برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند و امیدوار هستیم شهرداری‌ها اقدامات خوبی را با در نظر گرفتن اولویت‌های محیط زیستی انجام دهند که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. متصدی افزود: هزینه کرد درآمد ناشی از عوارض آلایندگی برای فضای سبز مناسب نیست و باید به سمت کاهش منابع آلودگی حرکت کنند. هزینه کرد عوارض آلایندگی هوا باید در جهت توسعه مترو و حمل و نقل عمومی هزینه شود نه ساخت بزرگراه‌ها و معابر، اولویت‌های زیست محیطی در شهرهای آلوده توسط شهرداری‌ها باید مشخص شود و شهرداری‌ها خود را موظف کنند که در قالب آن اولویت‌ها فعالیت کنند. متصدی افزود:‌ پیگیری پرداخت عوارض آلایندگی وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این سازما تنها وظیفه تشخیص منابع آلاینده و اعلام آن‌ها به سازمان امور مالیاتی را برعهده دارد که سازمان حفاظت محیط زیست نیز در لیست‌هایی که تهیه می‌کند اسامی صنایع آلاینده را به سازمان امور مالیاتی ارایه می‌دهد و این صنایع موظف هستند یک درصد فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند.

تراکم فروشی انگیزه‌ای برای تخریب زودهنگام واحدها معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها نقش ایفا می‌کند بحث ساخت و سازها و موارد مرتبط با آن‌ها است. متاسفانه عمر مستحدثات ما اعم از مسکونی و غیره به دلیل افزایش قیمت زمین و بحث‌هایی مانند تراکم فروشی کاهش پیدا کرده است و انگیزه‌ زیادی ایجاد شده تا یک واحد زودتر تخریب شود. وی ادامه داد: عمر واحدها در شهر تهران به زیر 20 سال و حتی 15 سال رسیده است و این موضوع یک بار در زمان تخریب و بار دیگر در زمان ساخت و ساز منجر به ایجاد آلودگی هوا می‌شود زیرا انتقال نخاله به خارج از شهر و ورود مصالح جدید از جمله موضوعاتی است که معمولا توسط کامیون‌های بسیار فرسوده و با عمر بالای 40 سال انجام می‌شود که آلودگی فراوانی ایجاد می کند. متصدی پیک فعالیت این کامیون های فرسوده را از ساعت 10 شب تا 6 صبح اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه شدم میزان غلظت آلاینده‌های با قطر کمتر از 2.5 میکرون در شب روند افزایشی پیدا می‌کند و اوج این میزان در ساعت‌های 23 و 24 است.

تردد شبانه 100 هزار کامیون در تهران این مقام مسوول افزود: تردد کامیون‌های فرسوده در شهر تهران به 100 هزار دستگاه می‌رسد و این موضوع بسیار مهمی است که نیازمند همکاری نیروی انتظامی و شهرداری‌ها است. نیروی انتظامی می‌تواند در نظارت و سختگیری خود برای تردد کامیون‌های فرسوده در هنگام شب بیفزاید. وی افزود: شهرداری‌ها هم موظف به ساماندهی کامیون ها هستند به گونه‌ای که فعالیت آن‌ها در قالب موسسات مدیریت شده انجام شود در حالی که متاسفانه این کامیون‌ها قالب مدیریتی مشخصی ندارند و نه تنها تولید آلودگی می‌کنند بلکه ایمنی شهروندان را نیز تهدید می‌کنند.

تا اواسط سال آینده 70 درصد کشور تحت پوشش بنزین یورو4 قرار می‌گیرد این مقام مسوول از تکمیل توزیع سوخت مناسب و یورو 4 در کشور به عنوان یکی دیگر از اقدام های مهم دولت برای مقابله با آلودگی هوا نام برد و گفت: اگرچه توزیع بنزین استاندارد و یورو 4 ابتدا در کلانشهرها بود اما امروز بسیاری از شهرهای کوچک مثل قم و شهرهای در مسیرهای پر تردد مثل تهران تا مشهد را هم در بر گرفته و تلاش می‌کنیم تا اواسط سال آینده 60 تا 70 درصد کشور را تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار دهیم. متصدی گفت: تلاش می کنیم تا پایان سالجاری و اوایل سال آینده 60 تا 70 درصد کشور را با بنزین یورو 4 پوشش دهیم، همچنین در تلاشیم تا سوخت گازوییل را نیز مدیریت کنیم. هدف ما چیزی جز هوای پاک نیست وی ادامه داد: توزیع صددرصدی گاز طبیعی در نیروگاه‌ها را نیز دنبال می کنیم، هدف ما چیزی جز هوای پاک نیست و همه ما تلاش می کنیم تا این موضوع محقق شود این اعداد و ارقام هم تلاش ما را تایید می‌کند. متصدی مثال زد: تا هجدهم دی ماه در تهران در سال ۹۲ تعداد روزهای ناسالم یعنی با شاخص بالای صد، ۱۶۰ روز بوده است که امسال این عدد به ۶۳ رسیده و در بازه مشابه زمانی در اصفهان این عدد از ۲۵۷ روز در سال ۹۲ به ۵۲ روز در امسال رسیده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن