رایزنی NPC برای افزایش اختیارات برخورد با متخلفان

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی از همکاری سه قوه برای دادن اختیارات لازم به این شرکت، متناسب با نقش حاکمیتی آن، در راستای برخورد با شرکت‌هایی که موارد HSE را رعایت نمی کنند، خبر داد.

حمیدرضا عجمی در گفتگو با خبرنگار نفت و پتروشیمی انرژی امروز، با اشاره به جلسه‌ای که دو روز پیش با مسوولان قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور داشت، گفت: درحال تعیین خط مشی‌ها در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه «چارچوب‌ها برای ما روشن است»، گفت: در کشور چند ارکان بزرگ و کلان وجود دارد که شامل رهبری، قوه قضاییه، قوه مقننه و قوه مجریه می‌شود. وظیفه قوه قضاییه، نظارت بر اجرای صحیح قانون است؛ قانونی که توسط دولت با این بدنه بزرگ و مسوولیت بسیاری که دارد، اجرا می‌شود؛ برخی مواقع ممکن است مسایلی ناخودآگاه از نظر دور بماند.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: قوا با یکدیگر همکاری دارند. برای این امر لازم است که بسترسازی صورت گیرد، محمل قانونی حال به صورت مصوبه مجلس یا مقررات دولتی مانند هیات‌وزیران یا ابلاغیه قوه‌قضاییه، ایجاد شود و لازم است به مقدار امکان اجرای قانون در هریک از محمل‌ها، توجه شود.

عجمی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه «شرکت ملی صنایع پتوشیمی بتواند سریع‌تر اختیارات لازم را کسب کند»، گفت: این مساله باعث می‌شود ما هم سبزتر و هم ایمن‌تر کار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه «در صورت نظارت بیشتر بر رعایت موارد HSE در شرکت‌ها، کارکنان و جامعه‌ای که در تعامل با صنعت پتروشیمی هستند، به لحاظ سلامت شرایط بهتری خواهند داشت»، گفت: تلاش می‌شود تا پایان کار دولت یازدهم، اختیارات قانونی لازم در زمینه نظارت بر رعایت موارد HSE در شرکت‌های پتروشیمی، اخذ شود.

پروژه‌های NPC برای تصفیه پساب‌ها، دودکش‌ها و فلرها

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه «شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جایگاه حاکمیتی قرار دارد و مدیران صنعت نیز به این مساله اذعان دارند»، گفت: عصاره صنعت پتروشیمی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تجمیع شده است.

عجمی با اشاره به اهمیت مسایل مربوط به HSE و پدافند غیرعامل، گفت: این مقوله‌ها و مولفه‌ها، حاکمیتی هستند و صنعت خود را ملزم به رعایت این موارد می‌داند و با ابلاغیه‌های NPC همراه است. اما رعایت بسیاری از موارد، نیاز به زیرساخت و آماده‌سازی دارد که اجرای آنها زمان‌بر است.

وی با تاکید بر اینکه «در بخش زیست محیطی، NPC پروژه‌های بسیاری را در خصوص تصفیه پساب‌ها، کاهش دورریزها و حتی استانداردسازی خروجی دودکش‌ها و فلرها در دست دارد»، عنوان کرد: هم‌اکنون پروژه‌هایی توسط بخش‌های مختلف با حمایت و تایید ما در حال انجام است.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اتفاقاتی که در شش ماهه نخست سال در صنعت پتروشیمی رخ داد، تصریح کرد: پس از آن حساسیت رعایت HSE نه فقط در سطح صنعت که از اهمیت این مساله آگاهی داشت، بیشتر شد بلکه در سطوح بالاتر و ارشد کشور نیز مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که به الزامات به صورت جدی‌تر توجه می‌شود.

عجمی با اشاره به اقدامات درحال انجام در زمینه برخورد با شرکت هایی که مواد HSE را رعایت نمی‌کنند، گفت: با نگاه حاکمیتی و متولی‌گری اقداماتی را در دستور کار قرارر داده‌ایم.

در تمام اتفاقات NPC پاسخگو است

وی با تاکید بر اینکه «در تمام موارد و اتفاقات، نهادهای نظارتی و نهادهای بیرونی، شرکت ملی صنایع پتروشیمی را پاسخگو می‌دانند»، یادآور شد: مجبور هستیم با صنعت پتروشیمی در این موضوع تعاملات جدی و نزدیک داشته باشیم.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به همکاری قوه‌قضاییه در این امر، گفت: این همکاری بسیار مورد نیاز است؛ طبق قانون نفت مصوبه سال 1390و اصلاحیه سال 1391، تمام وظایف حاکمیتی در کلیه شئونات نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به وزارت نفت واگذار شده است؛ در این راستا نیز باید با اختیارات حاکمیتی در هرکدام از حوزه های اصلی زیرمجموعه های وزارت نفت یا تفویض شود یا یک محمل قانونی برای آن درنظر گرفته شود.

عجمی افزود: مدیران صنعت از جمله خانم شاهدایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، پس از وقوع حوادث در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند، نمایندگان خود اعتراف به این مساله دارند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه‌های اعمال حاکمیتی، باید به اندازه کافی اختیار داشته باشد.

وی تصریح کرد: تا کنون نیز وزارت نفت با اعمال نقطه‌نظرات تخصصی و ملاحظات شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همراه بوده است اما دایره فعالیت این وزارت‌خانه به‌قدری وسیع است که شاید به اندازه کافی مجال نباشد که درهر مورد و در هر موضوعی بخواهد در حوزه‌های پتروشیمی، گاز، نفت، پالایش و … وارد شود. بنابراین، همراهی قوه‌قضاییه در همین راستا است که به پتروشیمی برای داشتن اختیارات لازم در راستای نظارت کامل بر رعایت HSE کمک شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه «قانونی کردن برخورد با شرکت‌ها به این معنی نیست که بخواهیم نگاه برخوردی داشته باشیم»، گفت: فعالان صنعت پتروشیمی، خود، حساسیت‌ها را درک می‌کنند؛ اما مسایل مربوط به تولید و تجارت بسیار گسترده هستند و بعضا ممکن است ناخودآگاه موضوعی از قلم بیافتد؛ این همکاری می‌تواند به ساماندهی بهتر صنعت پتروشیمی کمک کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن