تدوین طرح جامع انرژی کشور در طول برنامه ششم

 سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: در طول برنامه ششم توسعه وزارت نفت ملزم شد طرح جامع انرژی کشور را همسو با سند ملی راهبرد انرژی تدوین کند.

به گزارش انرژی امروز، محمد خدابخشی در نشست خبری امروز گفت: رشد سرمایه گذاری در برنامه ششم 21 4 درصد در طول سال‌های اجرایی برنامه هدف‌گذاری شده همچنین کاهش نرخ بیکاری به میزان حداقل 0 8 درصد در طول سال‌های برنامه هدف گذاری شده است و همچنین بر اساس برنامه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و گاز در سال اول برنامه به میزان 30 درصد برنامه‌ریزی شده است.

وی در ادامه افزود: همچنین 14 5 درصد به حساب شرکت‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی و در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه «سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایمیدرو و شرکت‌های تابعه وزارت نفت در امور پتروشیمی مکلف به مشارکت با بخش غیردولتی در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم هستند» تصریح کرد: این مشارکت به نسبت ۴٩ و ۵١ درصد برای سرمایه‌گذاری است و چنین رویکردی موضوع مغایرتی با اساسنامه صندوق توسعه ملی نخواهد داشت، به دلیل اینکه موقعیت سرمایه‌گذاری غیردولتی است.

خدابخشی تصریح کرد: در طول برنامه ششم توسعه، وزارت نفت ملزم شد طرح جامع انرژی کشور را همسو با سند ملی راهبرد انرژی تدوین کند و همچنین کلیه طرح‌های جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولید و مشعل به بخش غیردولتی واگذار شود، همچنین یک درصد از اعتبارهای مربوط به طرح‌های توسعه‌ای سالانه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به تحقیق و توسعه برای ارتقا فناوری‌ها اختصاص یافت.

وی  با بیان اینکه  بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده برای تولید سرانه درپایان برنامه این میزان برای هر ایرانی به طور متوسط به 3 میلیون و 600 هزار تومان می‌رسد. همچنین صادرات غیرنفتی در هر سال برنامه  باید با رشد 21 7 درصدی روبرو باشد.

وی افزود: تلاش خواهد شد نرخ تورم در سال‌های برنامه ششم توسعه 7.9 درصد باقی بماند. در رابطه با نرخ بیکاری که برای مردم دارای اهمیت است، هدف‌گذاری انجام شده بر این اساس است کاهش 0.8 درصدی در طول سال برنامه مد نظر قرار گیرد که بیانگر ایجاد  970 هزار شغل خالص در سال است و بر این اساس  در پایان برنامه نرخ بیکاری  باید به 8.6 درصد برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن