حیف که عادلی نمی‌تواند دبیرکل بماند تعبیر «اوپک گازی» غلط است

یک کارشناس حوزه گاز اظهار کرد: محمدحسین عادلی مزیت‌هایی دارد که باید در انتخاب دبیرکل بعدی مجمع صادرکنندگان گاز به آن توجه شود، فرد بعدی حداقل توانایی‌های او را داشته باشد، یعنی علاوه بر آگاهی از امور اقتصادی و سیاسی، بازار گاز را نیز به خوبی بشناسد.

نرسی قربان در گفتگو با خبرنگار نفت و گاز «انرژی امروز»، عملکرد محمد حسین عادلی را در دوران مسئولیت او به عنوان دبیرکل GECF مثبت ارزیابی کرد و گفت: عادلی در میان دبیرکل های گذشته مجمع کشورهای صادرکننده گاز بهترین بوده است، دبیرکل‌های پیشین این مجمع، علاوه بر اینکه با عدم حضور مداومشان در مجمع اطلاع درستی از شرایط و اوضاع مجمع نداشتند، هیچ یک به اندازه عادلی با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی به مجمع و پیشرفت آن کمک نکردند.

او با اشاره به سوابق سیاسی، علمی و اقتصادی عادلی گفت: او سال‌ها سفیر و همچنین معاون وزارت امور خارجه بوده است و ریاست بانک مرکزی را نیز در کارنامه خود داشته است و تسلط بسیاری بر امور بانکی داشتند که مجموع این عوامل باعث شد که فروم  گاز خیلی بهتر و اصولی‌تر پیش برود. او در مجموع امتیازاتی داشت که دیگر دبیرها نداشتند؛ دیگر دبیران مجمع در نهایت مهندسان گاز بوده‌اند که در شرکت‌های ملی خود به پست مدیریتی رسیده بودند و از طرف کشور خود نماینده فروم گاز بودند.

دبیرکل جدید مجمع حداقل توانایی‌های عادلی را داشته باشد

او با اشاره به اینکه «دو نماینده از روسیه و لیبی برای احراز این پست نامزد شده‌اند، در خصوص دبیرکل بعدی که جایگزین عادلی خواهد شد»، اظهار کرد: نظر شخصی من این است که با توجه به توانمندی‌های ایشان، باید در این سمت ابقا شود، اما متاسفانه این امر جزء قوانین مجمع نیست و پس از دو دوره دو ساله ایشان باید دبیرکلی را به دیگری بسپارد؛ اما آینده GECF بستگی به این دارد که شخصی که جایگزین می‌شود چه کیفیت و کاردانی داشته باشد اما اینکه از کدام کشور باشد اهمیت چندانی ندارد؛ چرا که توانایی‌های او در اولویت است.

قربان تاکید کرد: عادلی مزیت‌هایی دارد که باید در انتخاب دبیرکل بعدی توجه شود فرد بعدی حداقل توانایی‌های او را داشته باشد، یعنی اقتصاد و سیاست را بداند و بازار گاز را بخوبی بشناسد.

حضور ایران درGECF ضروری است

او با اشاره به مواضع ایران در مقابل روسیه و قطر اظهار کرد: ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را دارد و در نتیجه در مقابل دیگر کشورها حرف بسیاری برای گفتن دارد؛ روسیه و قطر نیز منابع گازی عظیمی دارند؛ در این میان جایگاه روسیه اهمیت بسیاری دارد به دلیل اینکه در جایگاه دوم بیشترین دارندگان منابع گازی جهان قراردارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده گاز جهان است.

این کارشناس حوزه گاز با تاکید بر اینکه «وجود ایران در چنین سازمانی ضروری است»، اظهار کرد: این نوع سازمان‌ها برای همکاری و تعامل هرچه بیشتر کشورها در جهت منافع مشترک ایجاد می‌شوند، اینطور نیست که ایران با نقشه بخصوصی در این مجمع فعالیت کند؛ اما به هرحال هر کشوری سعی می‌کند منافع خود را در درازمدت حفظ کند.

قربان با بیان اینکه «مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اوپک قابل مقایسه نیست و تعابیری از قبیل اوپک گازی نادرست است»، اظهار کرد: فروم گاز نه قیمت گاز را تعیین می‌کند و نه قرار است تولید کسی را کنترل کند، اما مجمعی است که مسائل گازی در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و کشورهای بسیاری نیز در آن عضو هستند.

تعامل هرچه بیشتر اعضای مجمع درباره آینده صادرات گاز

قربان در خصوص مهم‌ترین چالش‌های کنونی صادرکنندگان گاز گفت: مهم‌ترین چالش‌هایی که کشورها با آن مواجه هستند این است که به دلیل اهمیت مسائل محیط زیستی دنیا به سمتی می‌رود که از منابع هیدروکربوری استفاده نکند؛ البته چون گاز سوخت پاک‌تری است و با توجه به اثر آن در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مرحله بعدی قرار می‌گیرد.

او در ادامه افزود: اما بزرگ‌ترین چالش آنها این است که سعی کنند در خصوص بازاریابی مسائل تکنولوژی گاز با یکدیگر تعامل داشته باشند، اوضاع و شرایط فعلی بازار را مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهند، باید و نبایدهای صادرات گاز به صورت خطوط لوله و یا LNG  را مورد توجه قرار دهند، آینده صادرات گاز در دنیای آینده چگونه باشد.

او در خصوص موضع رقبایی همچون استرالیا، امریکا و کانادا در مقابل مجمع صادرکنندگان گاز خاطرنشان کرد: این کشورها نیز جایگاه خود را در بازار گاز دارند، استرالیا ممکن است به زودی بزرگ‌ترین صادرکننده LNG در جهان شود که پیش از این قطر در این جایگاه قرار داشته است.

کارشناس‌ حوزه گاز افزود: شیل گس امریکا نیز اکنون تولید بالایی دارد و ممکن است به صادرات    LNG از امریکا به اروپا منجر شود که در نتیجه آن بازارهای LNG را به طور کلی تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ اما کانادا تاثیرکمتری خواهد داشت؛ بیشتر صادرات این کشور به امریکا است و اکنون در بازار جهانی نقش چندانی ندارد.

به گزارش «انرژی امروز»، نوزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) امروز، ۱۲مهرماه  در مسکو روسیه برگزار می‌شود و دوره دبیرکلی محمد حسین عادلی در این نهاد بین المللی به پایان می‌رسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن