مقاومت آمریکا در مقابل اوپک

کشورهای عربستان سعودی و کویت و الجزایر  تولید نفت خود را به سطحی بیشتر از سطح مورد توافق در اجلاس اوپک کاهش دادند  تا هر چه بیشتر زمینه را برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، این سه  کشور درمیان مهمترین کشورهای حاضر در توافق بودند و با کاهش میزان تولید نشان دادندکه به تعهد خود پایبند هستند. عربستان سعودی در این ماه کمتر از 10 میلیون بشکه نفت در هر روز تولید کرد که کمترین سطح تولید طی 2 سال اخیر است. قرار بر این بود عربستان تولید خود را 486هزار بشکه در روز کاهش دهد و به 10.058 میلیون بشکه در هر روز برساند ولی آمارهای رسمی نشان می‌دهد تولید کنونی از 10 میلیون بشکه در هر روز کمتر است.

کویت هم تولید روزانه خود را به 2.707 میلیون بشکه درهر روز تقلیل داد. قرار بر این بود کویت تولید نفت را روزانه 133 هزار بشکه در روز کاهش دهد ولی وزیر نفت این کشور در مصاحبه اخیرش اعلام کرد تولید را 6 هزار بشکه دیگر کاهش می‌دهد. وی تاکید کرد «کویت تولید روازنه خود را بین 146 هزار تا 148 هزار بشکه در روز کمتر از میزان تولید در ماه دسامبر سال گذشته خواهد کرد».

از طرف دیگر وزیر انرژی کشور الجزایر هم خبراز کاهش بیش از 65 هزار بشکه‌ای تولید نفت در هر روز داد. این در حالیست که الجزایر دراجلاس ماه نوامبر سال 2016 میلادی متعهد به کاهش 50 هزار بشکه‌ای تولید نفت شده بود.

الگویی برای دیگر تولید کنندگان

این سه کشور در میان کشورهایی هستند که اقتصادی نفت‌خیز دارند و سهم درآمد نفت در تولید ناخالص داخلی آنها بسیار زیاد است. به همین دلیل پایبندی این کشورها به تعهد اوپک  در واقع این پیام را به دیگر کشورها می دهد که «کشورهای نفت‌خیز در جهت کاهش تولید نفت و زمینه‌سازی برای افزایش قیمت بسیار مصمم هستند».

 این سه کشور تلاش می‌کنند تا تولید را به حداقل برسانند و باعث افزایش قیمت نفت در بازار جهانی شوند. ولی رسیدن آنها به هدف مذکور بستگی به این دارد که تولیدکنندگان غیراوپکی چه عکس‌العملی در مقابل این سیاست اوپک نشان دهند. روسیه در میان تولیدکنندگان غیراوپکی با  اعضای این سازمان همکاری کرده است ولی  بررسی آمارهای رسمی امریکا نشان می‌دهد نه تنها  تولید در این کشور کاهش نیافته است بلکه روند افزایشی هم داشت.

 طبق آمارهای موجود در سپتامبر سال گذشته امریکا روزانه 8.46 میلیون بشکه نفت در هر روز تولید کرد ولی در انتهای ماه اکتبر تولید روزانه به 8.52 میلیون بشکه در روز و در انتهای نوامبر به8.69 میلیون بشکه در روز رسید. در انتهای دسامبر تولید روزانه نفت از 8.76 میلیون بشکه گذشت و در نیمه دوم ژانویه این کشور روزانه 8.95 میلیون بشکه نفت تولید کرد که 500 هزار بشکه در روز بیشتر از تولید درماه سپتامبر بود.

بنابراین همانطور که بارها هشدار داده شد  امریکا می‌تواند مانع از رسیدن اوپک به هدف افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشد و بررسی آمارهای ماههای اخیر هم تاییدکننده همین مساله است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن