حال لجستیک بهتر میشود
رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه «با ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی وضعیت لجستیک کشور بهبود مییابد»، گفت: قانون اخذ 10 درصد عوارض پرچم از کشتیرانیها موضوعی است که اجازه نداده است صنعت کشتیرانی در کشور آنگونه که باید شکل گیرد.
به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز، به نقل از مارین تایمز، امید ملک، رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران، همزمان با یکسالگی اجرای برجام درباره بهرهمندی صنعت کشتیرانی ایران از لغو تحریمها، گفت: خوشبختانه دو شرکت کشتیرانی بزرگ، یعنی شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانستند از لغو تحریمها و اجرای برجام استفاده کنند و دوباره به بنادری که در زمان تحریم اجازه تردد به آنها نداشتند، بازگردند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برجام برای این دو شرکت موقعیتی را ایجاد کرد که همانند پیش از تحریمها تبادلات ارزی و تجاری خود را به آسانی انجام دهند که این تاثیر خوبی در اقتصاد کشور خواهد داشت.
هنوز در ایران صنعت کشتیرانی نداریم
ملک با تاکید بر اینکه «متاسفانه سایر بخشهای خصوصی هنوز نتوانستهاند از این فرصت به خوبی استفاده کنند»، تاکید کرد: از اویل دهه هفتاد، قانون اخذ 10 درصد عوارض پرچم از کشتیرانیها اجازه نداد این صنعت در کشور شکل گیرد به طوری که میتوانیم بگوییم هنوز در ایران صنعت کشتیرانی نداریم!
وی اظهار کرد: تا قبل از سال 84 که در قانون اصل 44 تجدید نظر شد و فعالیت بخش خصوصی در بخشهای بالادستی و بنیانی اقتصاد مجاز شد، هیچ شرکت خصوصی کشتیرانی نمیتوانست در ایران ثبت شود، البته افراد میتوانستند مالک کشتی باشند و کشتی خود را به شرکت دولتی اجاره دهند و تردد کنند اما از زمانی هم که این کار عملی شد و اجازه فعالیت بخش خصوصی در بخشهای بالادستی نظام داده شد، در حوزه کشتیرانی، عوارض 10 درصدی پرچم، کار را بر فعالان این حوزه دشوار کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی بر و بحر تصریح کرد: به واسطه این دلایل و همچنین کرایه حمل پایین اوضاع و احوال حمل و نقل دریایی در ایران خوب نیست، زیرا بخش خصوصی در ایران فعالیت چندانی ندارد در صورتی که با وجود قابلیتهای فراوان دریا باید بخش خصوصی در این حوزه توانمند و قدرتمند باشد.
برخی به نیابت از سازمان امور مالیاتی، مالیات میگیرند
وی در پاسخ به پرسشی درباره عملی شدن حذف مالیات بر ارزش افزوده از حمل و نقل دریایی اظهار کرد: در اکثر بنادر ما توسط سازمان بنادر ودریانوردی این مالیات حذف شده و دریافت نمیشود اما متاسفانه به دلیل ترس از سازمان امور مالیاتی کشور، برخی با وجود نبود این وجه در صورتحساب سازمان بنادر، آن را از مشتری اخذ و این هزینه را به مشتری تحمیل میکنند.
رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: به بیان دیگر علیرغم اینکه صورتحساب دریانوردی (PMO)`>.سازمان بنادر و دریانوردی ردیفی به نام مالیات بر ارزش افزوده ندارد، اما برخی به نیابت از سازمان امور مالیاتی این هزینه رادر صورتحساب قید و از صاحب کالا دریافت میکند.
ملک یادآور شد: این موضوع در کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و دیگر نهادهای مرتبط در حال پیگیری است.
وی درباره دستاوردهای مهم کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: آخرین و بهترین دستاورد این کمیسیون ایجاد معاونت حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی بود و اگر آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندگار شود میتوانیم آینده بسیار روشنی را برای وضعیت لجستیک کشور در یک تا دو سال آینده متصور باشیم. در واقع این تغییر در وزارت راه و شهرسازی نویددهنده آینده روشن لجستیک در ایران است.
ملک تاکید کرد: این معاونت در وزارت راه میتواند مشکلات حمل و نقل ترکیبی را در گمرک رصد کرده و در رفع آنها کوشا باشد.