عادلی به‌عنوان دبیرکل صادرکنندگان گاز فرصت‌سوزی کرد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به نظر من عملکرد آقای عادلی در دوران دبیرکلی او در مجمع کشورهای صادر کننده گاز چندان خوب نبوده است و می توانست بهتر از اینها باشد. ایشان فرصت سوزی بسیاری انجام داده اند.

محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «انرژی امروز» درباره عملکرد محمد حسین عادلی دبیرکل مجمع صادرکنندگان گاز گفت: اگر چه حسین عادلی در کارنامه فعالیتش در این سمت مواردی همچون مدل اقتصادسنجی گاز و یا پیوستن به جودی را دارا است اما بر اساس اطلاعاتی که من در اختیار داریم ایشان در حوزه فعالیتشان آنچنان که شاید و باید حضور پررنگ و اثرگذاری نداشته اند.

وی در ادامه افزود: احتمالا ایشان در این بازه زمانی مشغله زیادی داشتند که همین مواردی که برای تحقق آن تلاش کردند موجب شد که ما آنچنان که انتظار می رفت از فرصت ها و از این ظرفیت استفاده نکردیم. بر همین اساس به نظر می رسد ما در زمینه دبیرکلی مجمع صادر کنندگاتگاز(جی یی سی اف) فرصت سوزی کرده ایم. با توجه به اینکه با پایان دوره این فرصت به دیگر اعضا می رسد بنابراین رقابتی برای دستیابی به این کرسی  ایجاد می شود.

طبیعی است که هر کشوری بخواهد دبیرکلی مجمعی بین المللی را داشته باشد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  درباره تلاش روسیه و لیبی برای معرفی دبیرکل بعدی گفت: هر کشوری که بتواند در مجامعی همچون اوپک یا حتی مجمع صادرکنندگان گاز جایگاه دبیر کلی را داشته با شد قطعا در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بسیار موثر است و البته در به اجرا در آوردن تصمیمات آن مجمع نیز بسیار مهم است. برای همین بسیاری از کشورهای عضو تمایل دارند دبیر کل از کشورشان انتخاب شود. دبیرکلی با توافق اعضا صورت می گیرد و احتمالا تا چند دوره آتی به کشور ما نرسد.

وی در ادامه افزود: به نظر من عملکرد آقای عادلی در دوران دبیرکلی او در مجمع کشورهای صادرکننده گاز چندان خوب نبوده است و می توانست بهتر از اینها باشد. به عبارتی ایشان فرصت‌سوزی بسیاری انجام داده اند.

مجمع به جایگاه مورد نظر برای رقابت در بازار فروش گاز نرسیده است

نماینده مردم فسا با بیان اینکه کشورهای عضو این مجمع به دنبال دستیابی به موقعیت در میان کشورهای صادر کننده گاز در جهان هستند، تاکید کرد:  این کشورها در رقابت با تولیدکنندگان و صادرکنندگانی همچون امریکا، کانادا و استرالیا نتوانستند به قدرتی تبدیل شوند در نتیجه آن تجربه ای که در اوپک نفتی صورت گرفت و در مقاطعی کشورهای صنعتی را تحت فشار قرار داد، در این جا شکل نگرفت. به عبارتی مجمع به جایگاه مورد نظر برای رقابت در بازار فروش گاز نرسیده است.

رسیدن به اوپک گازی از اهداف این مجمع بود که محقق نشد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به اینکه «این مجمع به دنبال رسیدن به اوپک گازی است»، تصریح کرد:  شاید آن زمانی که این کشورها دور هم جمع شدند تا مجمعی برای کشورهای صادرکننده گاز راه بیندازند به فکر این بودند که می توانند به اوپک گازی دست یابند اما چنین انتظاری از آینده این مجمع فعلا وجود ندارد. به عبارتی اگر چه شکل گیری آن قدم مثبتی در این زمینه بود اما تا به امروز شاهد آن نبودیم که این مجمع همانند اوپک نفتی یا حتی نزدیک به آن اثرگذاری داشته باشد.

وی در پایان گفت: کشورهای صنعتی هم طی این سال‌ها تلاش کردند که این مجمع تبدیل به اوپک گازی با آن اثرگذاری مورد انتظار نشود و ما هم نتوانستیم رقیب قدری برای آنها باشیم. ضمن اینکه حوزه های گازی بسیار متنوع است و بر همین اساس مصرف کنندگان از این تنوع بهره بردند و مانعی برای آن شد که قیمت واقعی گاز برای خرید و فروش تعیین شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن